Oktatói munka hallgatói véleményezése – 2023/24-es tanév

2024. november 18.

A 2023/24-es tanév bizonyos szempontokból változásokat hozott a pécsi orvoskaron folyó oktatói munka hallgatói véleményezésével (OMHV) kapcsolatban. Az alábbiakban az egyes OMHV- folyamatok szerint olvashatók az ezekkel kapcsolatos, legfontosabb információk.

Félév végi visszajelzések a Neptun rendszerén keresztül

A 2023/24-es tanév őszi szemeszterében 117 ezer hallgatói értékelés érkezett, a tavaszi szemeszterben pedig 107 ezer volt a válaszok száma, ami a korábbi évekhez hasonlóan 80% körüli kitöltési arányt jelent. Az így érvényesnek tekinthető eredmények az előző tanévtől kezdődően az „Oktatók Ünnepe 2024” díjak szempontrendszerében is szerephez jutnak.

Az oktatók egyéni eredményei - a korábbiakkal ellentétben - nem érhetőek el a Neptun-rendszeren belül, ezeket e-mailben kapták meg, személyre szólóan, összegzéseként az előző három tanév értékeléseinek. Az intézetvezetők ugyancsak e-mailben kapták meg a két szemeszterre vonatkozó, összefoglaló riportokat. A hír végén mellékletben találják a legmagasabbra értékelt intézetek és oktatók listáját nyelvi programok szerinti bontásban, mind az őszi, mind a tavaszi szemeszter eredményeire vonatkozóan. A számszerűsített adatok mellett néhány hallgató szöveges formában is kifejtette véleményét, olvashatják megerősítő visszajelzéseiket és konstruktív észrevételeiket is.

Az oktatás különböző színtereivel kapcsolatban az alábbi pozitív visszajelzések fordultak elő visszatérően:

      -Az előadásokat illetően számos pozitív vélemény érkezett a lelkes, felkészült, és külföldi hallgatók esetén a nyelvileg magas színvonalú előadókra. A személyes történetek, tapasztalatok megosztása és a humor szintén megjelentek a figyelem fenntartásának fontos eszközeiként, csakúgy, mint az online feladatok, az óraközi kérdezési lehetőség, vagy az elméleti témák klinikailag relevánsabb aspektusainak kiemelése.

     -A szemináriumokra és gyakorlatokra érkezett megjegyzésekben a hallgatók gyakran fejezték ki hálájukat az oktatóiktól érkezett biztatással, pszichés támogatással kapcsolatban. Hasznosnak tartották azt is, ha gyakorlatvezetőik használtak, vagy ajánlottak digitális oktatási platformokat, megbízható tanulási forrásokat (pl. Slido, Biochemcity). A hallgatók a szemeszterközi „haladásjelzők”, azaz a tét nélküli, rövid tudásellenőrző tesztek hasznosságát is kiemelték.

    -A számonkérések esetén a hallgatók különösen nagyra értékelték a teljesítménytől függetlenül jelenlévő emberséges, konstruktív vizsgáztatói hozzáállást, ami még sikertelenség esetén is megkönnyíthette az ismételt felkészülést. Visszajelzéseik szerint a tanulást a részletes tételcímek vagy témavázlatok, valamint az is segítette, ha ismeretesek voltak a „buktató” jellegű minimumkövetelmények.

A hallgatók kritikaként és fejlesztendő területekként az alábbi témákat emelték ki leggyakrabban:

   -Az előadások során előfordult, hogy egyes témaköröket nem hangsúlyoztak a fontosság vagy előfordulási gyakoriság alapján, ami megnehezítette a fókuszpontok beazonosítását a vizsgák, valamint a későbbi klinikai munka szempontjából. Előfordult az is, hogy a PotePedia felületére nem voltak, vagy nem az aktuális diasorok voltak feltöltve, holott ezek a felkészülés során megbízható vezérfonalként nagy segítséget jelenthetnek.

    -A gyakorlatoknál a hallgatók egyes esetekben érdemi különbséget érzékeltek a gyakorlatvezetők között, ami bizalmatlanságot okozhatott. Felmerült továbbá hallgatói igény a klinikai tantárgyak esetén a gyakorlatiasabb oktatási módszerekre. A hallgatók szívesen vennék, ha több tantárgy esetén lenne egy-egy óraalkalom kiváltható ügyeleti, szakrendelői vagy műtői látogatásokkal.

    -A vizsgákkal kapcsolatban a hallgatók leginkább azt értékelnék, ha az elvárások egységesek és átláthatóak lennének, az értékelések pedig minél inkább objektívek. A vizsgák időnkénti nem megfelelő technikai lebonyolítása, a bizonytalan kezdések és várakozási idők plusz terhet okoztak nekik.

Gyors visszajelzések a POTEcho rendszerén keresztül

A 2022/23-as tanév tavaszi szemeszterében a Neptun felületén keresztül történő félév végi visszajelzés mellett elindult az automatizált POTEcho-rendszer, ami a félév alatt, közvetlenül az órák után ad lehetőséget rövid visszajelzésre. A 2023/24-es tanév őszi szemeszterében 1121 hallgató élt ezzel a lehetőséggel, akik összesen 18570 kitöltéssel támogatták az oktatói munkát, míg a tavaszi szemeszterben 875 hallgatótól érkezett 15259 kitöltés. Az előző tanév eredményei – az aktuális riportokhoz hasonlóan – elérhetőek a POTEcho-rendszeren belül. (A rendszer használatával kapcsolatos részletek a Bizottság oldalán olvashatóak.)

Szakmai gyakorlatok hallgatói véleményezése (általános orvosszak)

A 2022/23-as tanév bevezető jellegű felmérését követően ebben a tanévben is értékelhették a hallgatók nyári szakmai gyakorlataikat, illetve a szigorlóéves gyakorlataikat előre meghatározott szempontok mentén. Az ápolási ismeretek, a belgyógyászati, illetve a sebészeti nyári gyakorlatok kapcsán 190 értékelés érkezett a három nyelvi programból, melyből 77 vonatkozott a Klinikai Központ gyakorlati helyeire. A szigorlóéves gyakorlatokra összesen 256 kitöltés, míg a vizsgákra összesen 223 kitöltés érkezett. A mostani tanévben a hatodéves adatgyűjtés a záróvizsgáig bezárólag folyamatos, azt a hallgatók a Tanulmányi Hivatal weboldaláról érik el.

A feedback-kultúra fejlődése érdekében a Bizottság dokumentumtárában elérhető egy ajánlás a hallgatóknak a szöveges vélemények írásával kapcsolatosan, valamint egy ajánlás az oktatóknak az OMHV-eredmények értelmezésével kapcsolatban. Bízunk benne, hogy a felelősségteljes hallgatói értékelések és javaslatok, illetve ezek oktatók általi megfontolt értelmezése hozzájárulhatnak az oktató-hallgató partneri kapcsolatok és a bizalom erősödéséhez, az oktatás fejlesztéséhez és - hagyományainknak megfelelően - a magas színvonalú orvosok képzéséhez.

 

További sikeres oktatást kívánva, tisztelettel:

Prof. dr. Füzesi Zsuzsanna elnök és dr. Csaba Gergely titkár

PTE ÁOK OMHV (Feedback) Bizottság

Dokumentum(ok)

  • Legjobbra értékelt oktatók és intézetek - 2023-24 tanév őszi szemeszter

    .pdf

    download
  • Top rated teachers and departments - autumn semester of academic year 2023-24

    .pdf

    download
  • Am besten bewertete Dozenten und Einrichtungen – Wintersemester 2023–24

    .pdf

    download
  • Legjobbra értékelt oktatók és intézetek - 2023-24 tanév tavaszi szemeszter

    .pdf

    download
  • Top rated teachers and departments - spring of academic year 2023-24

    .pdf

    download
  • Am besten bewertete Dozenten und Einrichtungen – Sommersemester 2023–24

    .pdf

    download