Ez a PTE ÁOK új honlapja.  |  Vissza a régi honlapra

« Oktatás

Bevezetés a mindfulness alapú terápiák elméleti és gyakorlati hátterébe, alkalmazhatóságának lehetőségei a gyógyításban

Tantárgy menü

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2020-2021

Tantárgyfelelős

Weintraut Rita (rita.weintraut@aok.pte.hu), tudományos segédmunkatárs

Neurológiai Klinika

Tárgyadatok

Kód: OOF-MIB-T  |  1 kredit  |  Általános orvos |  Fakultatív modul  |  Őszi

Előfeltétel: Nincs

Óraszámok / félév

0 óra előadás + 0 óra gyakorlat + 0 óra szeminárium = összesen 0 óra

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 20 fő

Tematika

A mindfulness nem új koncepció, buddhista gyökerekből ered, a gyógyításba Jon Kabat-Zinn, a Massachusetts-i Orvosi Egyetem emeritus professzora emelte be 1979-ben. Azóta széles körben elterjedt, nem csak kórházakban használják a különböző mindfulness alapú programokat, de iskolákban, cégvezetőknél, veteránoknál, börtönökben, életmód tanácsadókban. Hatékonyságát, a fizikai és mentális állapotra gyakorolt jótékony hatását több ezer tanulmány igazolta, melyek száma évről évre nő (a PubMed adatbázisban összesen 4045 találat van mindfulness kulcsszóra, ebből 886 a 2016-os évből, 721 a 2015-ös évből). Magyarországon is elfogadott, és egyre nagyobb népszerűségnek örvendő módszerről van szó. 2015-ben a Semmelweis Egyetemen tartottak tudatos jelenléten alapuló kognitív terápiás képzést (Mindfulness-Based Cognitive Therapy, MBCT), mely a Oxfordi Egyetem Oxford Mindfulness Center, a SE Klinikai Pszichológia Tanszék és a Magyar Viselkedéstanulmányi és Kognitív Terápiás Egyesület közös szervezésében valósult meg.
A mindfulness központi gondolata a jelen átélése, a gondolatok, érzések, testi érzetek és a környezet tudatosítása, és ítélkezésmentes elfogadása. Megtanít arra, hogy az egyén ne a múlton rágódjon, vagy a jövő miatt szorongjon, hanem élje át a pillanatot a teljes figyelem jelenre irányításával. Ez hatékony stresszcsökkentő módszer, segít szabályozni az érzelmeket, elérni a fizikai és lelki jólét állapotát.
A mindfulness alapú módszereket számos megbetegedésben alkalmazzák, úgy mint: depresszió, szorongásos zavarok, obszesszív-kompulzív megbetegedés (OCD), borderline személyiségzavar, evészavarok, poszttraumás stressz szindróma (PTSD), krónikus fájdalom, onkológiai betegségek, figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD), addikció
A mindfulness alapú módszerek a költséghatékony, alacsony rizikófaktorú (“low cost low risk”) kiegészítő terápiák csoportjába tartoznak. A gyógyszeres terápiákkal ellentétben semmilyen mellékhatás nem várható, hatékonysága igazolt (Grosmann et. al, 2010; Rush et al, 2016). Azért képezheti fontos részét az orvosképzésnek a kurzus, mert így a hallgatók később, gyakorló orvosként hatékonyan tudják integrálni a módszert kiegészítő terápiaként az adott szakterületen. Nem utolsó sorban a kurzus gyakorlati jellegéből adódóan a hallgatók saját élménnyel is gazdagodnak, és a technika elsajátítása védőfaktor lehet az egyetemi stresszel szemben, valamint védhet a kiégéssel szemben. Továbbá segítheti az orvosi hivatást az empátiára és agressziókezelésre gyakorolt hatása révén.
A kurzus során a hallgatók betekintést nyernek a mindfulness alapjaiba. Megismerkednek kialakulásával, definíciójával, alkalmazhatóságának területeivel. Áttekinthetik a különböző mindfulnessre épülő technikákat, úgy mint: mindfulness alapú stresszcsökkentés (Mindfulness Based Stress Reduction, MBSR), mindfulness alapú kognitív terápia (Mindfulness Based Cognitive Therapy, MBCT), elfogadás és elköteleződés terápia (Acceptance and Commitment Therapy, ACT) Megismerhetik a mindfulness hatására létrejövő fiziológiai, neurobiológiai és neurokognitív változásokat. Betekintést nyernek miképp segíthet a mindfulness a depressziós és szorongásos zavarok kezelésében, onkológiai megbetegedésekben, és hogyan használható másodlagos prevencióként obezitás és diabétesz esetén. Megismerkednek az állapotkövetésben és kutatásban alkalmazott mérőeszközökkel, kérdőívekkel. Csoportmunkában feldolgozzuk azokat a cikkeket, amelyek a mindfulness hatásait vizsgálták orvostanhallgatóknál. Megvizsgáljuk, milyen egyszerű technikákkal építhető be a hétköznapi életvitelbe. Végül két gyakorlat keretében gyakorlati módszerekkel és sajátélménnyel gazdagodhatnak a hallgatók.

Előadások

Gyakorlatok

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Kabat-Zinn, J., & Krisztina, V.: Bárhová mész, ott vagy: éberségmeditáció a mindennapi életben, Ursus Libris, 2009

Saját oktatási anyag

Jegyzet

Ajánlott irodalom

Brown, K. W., Creswell, J. D., & Ryan, R. M. (Eds.): Handbook of Mindfulness: Theory, Research and Practice, Guilford Publications, 2015

Goldstein, E., & Stahl, B. (2015). MBSR Every Day: Daily Practices from the Heart of Mindfulness-Based Stress Reduction. New Harbinger Publications

Kabat-Zinn, Jon (2013). Az éber figyelemről - örök kezdőknek. Hódítsuk vissza a jelen pillanatot - és az életet! Ursus Libris.

McCracken, L. (Ed.). (2011). Mindfulness and acceptance in behavioral medicine: current theory and practice. Chapter 2, page 31-60. New Harbinger Publications.


Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. Guilford Press.

Stahl, B., & Goldstein, E. (2010). A mindfulness-based stress reduction workbook. New Harbinger Publications.

A félév elfogadásának feltételei

Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett

Félévközi ellenőrzések

A hallgatók minden óra után otthoni feladatot kapnak, egyéni mindfulness gyakorlatokat. A kurzus teljesítésének feltétele az otthoni gyakorlatok leírása. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az adott feladatot, időtartamát, és a feladat utáni reflexiókat. A dolgzat leadásának határiedeje a vizsgaidőszak második hetének vége.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Pótló óra a vizsgaidőszak első hetében az óra szokott időpontjában lesz.

Vizsgakérdések

Készítse el a kurzus során feladott otthoni feladatok jegyzőkönyvét. A jegyzőkönyv tartalmazza az adott feladatot, időtartamát, és a feladat során tapasztalt érzeteket, gondolatokat, fiziológiai változásokat. A dolgozat végén összegezze tapasztalatait a mindfulnessel. A dolgozat minimum terjedelme 7000 leütés (kb. 3 oldal).

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói

  • Weintraut Rita