Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Csikós Ágnes Erika
docens,
Alapellátási Intézet
Óraszámok/félév
előadás: 2 óra
gyakorlat: 22 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 24 óra
Tárgyadatok
- Kód: OOE-JNK-T
- 2 kredit
- Általános orvos
- Elektív modul
- Minden félévben
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 100 fő
Tematika
Magyarországon a népszámlálási adatok szerint 577 006 ember vallotta magát fogyatékkal élőnek, ezen emberek közül 60 865 (10,5%) hallássérült, beszédhibás. Szinte elkerülhetetlen, hogy az orvosok, orvostanhallgatók a mindennapi munka során hallássérültekkel kerüljenek kapcsolatba. Az érintett betegek és az őket ellátók között nagy nehézséget jelent a kommunikáció. Törvényileg biztosított a fogyatékkal élők egyenlő ellátása. A fogyatékos személy egészségügyi ellátása során; az 1997. évi CLIV. Törvénnyel összhangban „figyelemmel kell lenni a fogyatékosságából adódó szükségleteire”, valamint „A fogyatékos személyeket ellátók speciális képzésének és továbbképzésének lehetőségét biztosítani kell”, de a valóságban fennállnak még megoldatlan problémák. Jelnyelvi kurzusunk keretében már a graduális képzés alatt felhívjuk a figyelmet a fogyatékkal élők problémáira, megoldási lehetőségeket mutatunk a hallgatók részére. Az elméleti oktatás mellett nagy hangsúlyt fektetünk a gyakorlatra is, hallássérültek segítségével szituációs játékokban gyakorolhatják a jelnyelvi kommunikációt a hallgatók. A kurzust abszolválók képessé válnak a siketekkel való eredményes, alapszintű kommunikációra. Mivel az orvos-beteg kapcsolat meghatározója a megfelelő kommunikáció, meggyőződésünk, hogy a jelnyelv ismerete az ellátás színvonalát és effektivitását is nagyban emeli.
Előadások
- 1. Kik a siketek? A jelnyelvi kommunikáció szabályai. Daktil és fonomimika - Bertus Tímea
- 2. Panaszok, panaszok jellemzése, fájdalmak típusai. Testrészek, szervek. - Számok - Petke Lajos
Gyakorlatok
- 1. Betegségek, tünetekkel kapcsolatos kérdések.
- 2. Háziorvos, szülész-, nőgyógyász. Hónapok, évszakok.
- 3. Fogászat, javaslatok, kezelések, gyógyszerek, színek
- 4. Krónikus betegségek, családi kórtörténet
- 5. Család
- 6. Légzőszerv, légúti betegségek, topkalizáció (mondattan)
- 7. Légzőszerv, légúti betegségek, topkalizáció (mondattan)
- 8. Szenvedélybetegségek
- 9. Szív és érrendszeri betegségek, gyomor és bélrendszer
- 10. Szenvedélybetegségek
- 11. Térhasználat
- 12. Cukorbetegség, vesebetegségek, idiómák
- 13. Cukorbetegség, vesebetegségek, idiómák
- 14. Fertőzések, fertőző betegségek
- 15. Fertőzések, fertőző betegségek
- 16. Csípés, harapás, égés, oltások
- 17. Csípés, harapás, égés, oltások
- 18. Diagnosztikai kérdések, tájékoztatás, balesetek, vészhelyzetek
...
- 19. Diagnosztikai kérdések, tájékoztatás, balesetek, vészhelyzetek
- 20. Diagnosztikai kérdések, tájékoztatás, balesetek, vészhelyzetek
- 21. Nap, napszakok, adminisztráció.
- 22. Vizsgálatok, szűrővizsgálatok, eszközök, műszerek
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
-
Saját oktatási anyag
ppt vázlat
Jegyzet
Ajánlott irodalom
A félév elfogadásának feltételei
Hiányzás a TVSZ vonatkozó rendelkezés figyelembevételével
Félévközi ellenőrzések
-
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Nincs pótlási lehetőség
Vizsgakérdések
-
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Bertus Tímea
- Petke Lajos