Az EULAR (Európai Reumatológiai Társaságok Szövetsége) "Best Undergraduate Teaching Concept Award" (Legjobb Reumatológiai Egyetemi Oktatási Koncepció) néven alapított díjat, melynek célja a reumatológus szakma népszerűsítése az egyetemi hallgatók körében, innovatív oktatási módszerekkel. Idén dr. Filipánits Kristóf, a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Reumatológiai és Immunológiai Klinikájának rezidens orvosa kapta az elismerést az e-learning nyújtotta oktatástámogatási lehetőségekről szóló pályázatával. A nyertes koncepciót az EULAR következő kongresszusán mutatja be Barcelonában, június 11-15. között, amikor az ünnepélyes díjátadót is tartják. A szakmai találkozóra több mint tízezer reumatológust várnak a világ több mint száz országából.
Schweier Rita írása
„Az egyetemi oktatás mindig is a szívügyem volt, már hallgatóként is demonstrátorkodtam, és a diplomaszerzést követően is folytattam az oktatási tevékenységet reumatológia és kórélettan tantárgyakból mindhárom programon. Hamar rájöttem, hogy a digitális trendekhez gyorsan kell alkalmazkodni. Szerencsére a dékáni vezetés támogatása révén a technikai feltételek adottak a karon. Az EULAR pályázati kiírásának feltételeit nem volt nehéz teljesíteni, hisz ezek a napi oktatásunk részeit képezik, ezért is gondoltam, hogy versenyképes koncepciót tudunk bemutatni. Szerencsére klinikánk igazgatója, dr. Kumánovics Gábor is nyitott az innovatív kezdeményezésekre mind az oktatás, mind a kutatás területén. A pályázat benyújtásában és szakmai ellenőrzésében is a segítségemre volt” - nyilatkozta dr. Filipánits Kristóf.
Mint mondta, a pályázaton olyan intézmények vehettek részt, amelyek az orvostanhallgatók körében népszerűsítik a reumatológus szakmát, a tantárgy oktatását, és az aktív EULAR-tagországokban működnek. Az értékelés során több szempontot is figyelembe vettek: kiemelten fontos volt a kreativitás és az innováció, a közösség bevonása az oktatási koncepció megvalósításába, a módszerek hatékonysága a tanulási eredményekben, a technológia integrációja, továbbá az is, hogy a hallgatók és a munkatársak visszajelzései mennyiben épülnek be a folyamatba.
„A pályázatom az utóbbi években bevezetett, korszerű, és már jelenleg is alkalmazott, bizonyítékokon alapuló módszertan gyakorlatba való átültetését mutatta be. Szerepelt benne, hogy a blended learning keretében a hallgatók a nemrég elkészült és továbbfejlesztett POTEPedia-platformon keresztül érik el a tananyagokat, és a Microsoft Teams segíti az interaktív tanulást, a dinamikus kapcsolattartást, a kommunikációt. A PTE ÁOK Orvosi Készségfejlesztő és Innovációs Központ MediSkillsLab egysége a szimuláció-alapú oktatáshoz valósághű modelleken biztosít gyakorlati tapasztalatszerzésre lehetőséget az ízületi punkció és mozgásszervi ultrahangvizsgálat terén. A kiscsoportos oktatás lehetőséget ad az alaposabb anamnézisfelvételre és fizikális vizsgálatra, míg a near-peer teaching keretében a tapasztaltabb, felsőbb éves hallgatók segítik a náluk fiatalabbakat, ami kifejezetten népszerű az alsóbb évfolyamok körében. Gamifikáció esetén Kahoot!-kvízekkel tehető élvezetesebbé a tudásfelmérés. Az online vizsgák és a feedback (UniPoll, Microsoft Forms) gyors és hatékony értékelést biztosít, míg a POTEcho-rendszer révén az oktatók azonnali hallgatói visszajelzéseket kapnak, segítve az oktatás folyamatos fejlesztését. Fontos szempont volt a koncepció hatásának mérhetősége, erre vonatkozóan a Neptunból kinyerhető és objektivizálható adatokat tudtunk bemutatni, mint például az oktatói értékelés vagy az érdemjegyek átlagának javulása” - összegezte a pályázatában foglaltakat.
Kiemelte, hogy koncepciójukat folyamatosan ültették át a klinikai gyakorlati órákba, és jelenleg minden feltétel adott az oktatók számára, hogy az abban foglalt elemeket beépítsék az óráikba. Úgy véli, hogy fejlődni folyamatosan kell, és szükségszerű is az innovatív megközelítéseket alkalmazni, hogy a hallgatók hasznos időtöltésnek érezzék a tanórákat, és valódi, érdemi információkkal gazdagodjanak, amiket a későbbiekben is tudnak alkalmazni.
Mint mondta, jelenleg a PTE Digitális Oktatás- és Tanulástámogatás csapatának a pályázata keretében kezdtek interaktív digitális tananyag-fejlesztésbe, ami leginkább egy elektronikus tankönyvhöz hasonlítható, ám sokkal többet nyújt annál. Ez a korszerű digitális tanulástámogató rendszer ötvözi a jó gyakorlatok elemeit, vizuálisan is modern, és az egyéni előrehaladásra is lehetőséget nyújt. Később alapja lehet egy nemzetközi, három nyelven elérhető reumatológiai e-learning kurzus indításának, akár mikrotanúsítványt adó egyetemi képzésként is.
„A díj hatalmas szakmai elismerést jelent számomra, hiszen visszaigazolja azt a rengeteg munkát és innovációt, amit a reumatológiai oktatás fejlesztésébe fektettünk. Nemcsak személyes eredményeimet tükrözi, hanem az egész klinika, az orvoskar és a hallgatók közös erőfeszítéseit is, akik aktívan részt vettek az új módszerek bevezetésében. Motivációt ad a további fejlődéshez, és megerősít abban, hogy a modern, hallgatóközpontú és interaktív oktatási módszerek valóban hatékonyabbá teszik az orvosképzést, egyben lehetőséget biztosít arra, hogy nemzetközi szinten is megmutassuk, milyen innovatív megoldásokkal dolgozunk” - vélekedett az elismerésről.
Fotó:
Peresztegi Míra Zsófia