Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Sik Attila Gábor
tudományos főmunkatárs,
Transzdiszciplináris Kutatások Intézete
Óraszámok/félév
előadás: 12 óra
gyakorlat: 0 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 12 óra
Tárgyadatok
- Kód: OGF-BBI-T
- 1 kredit
- Gyógyszerész
- Fakultatív modul
- Őszi
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 20 fő
Tematika
A téma jelentősége:
A betegek biztonsága fontos eleme az egészségügyi rendszereknek, a ’nil nocere’ elvének biztosításán túl segít meghatározni az egyes ellátás, valamint a mindenkori ellátórendszer színvonalát. A hétköznapokban komoly kihívást jelent a betegek biztonságos ellátása, a hibák és tévedések elkerülése. Hiba történhet az ellátók fizikális, mentális elfáradáskor vagy az ellátó rendszer szerkezetének hibája miatt.
A világ az 1990-es években figyelt fel a betegbiztonság fontosságára, amikor az Egyesült Államokban több tanulmány is felhívta a figyelmet a kérdésre. Megállapítást nyert, hogy a kórházi felvételre került betegek 2,9-3,7%-ánál fordult elő valamilyen nemkívánatos esemény. Ezen események 6,6-13,6%-a pedig a betegek halálához vezetett. E számarányok ismeretében az USA-ban évente 44.000-98.000 ember hal(hat) meg a kórházi ellátás során fellépő hibák, pontosabban a hibák velejárójaként kialakuló ártalmak következtében. Becslések szerint az USA-ban ez a 8. vezető halálok. Összehasonlításul a motoros járműbalesetek miatt évente kb. 43.000 fő veszíti életét az USA-ban.
A feltárt adatok hatására a világ számos országában az elmúlt évek egyik legjelentősebb egészségpolitikai törekvése lett az egészségügyi ellátás biztonságának javítása. Tervek, intézkedések születtek annak érdekében, hogy csökkentsék az ellátás során keletkezett ártalmak mértékét.
Hazánkban is számos kezdeményezés indult el az elmúlt időszakban a betegbiztonság növelése érdekében, ennek ellenére nagy a lemaradásunk a fejlett egészségügyi kultúrákhoz képest.
Az európai betegbiztonsági oktatás
Az Európai Bizottság 2009/C 151/01 tanácsi ajánlásának céljai szerint a tagállamok feladata: Az egészségügyi dolgozók – megfelelő szinten folytatott – betegbiztonsági oktatásának és képzésének támogatása az alábbiak révén. Az oktatás ezen a hiányosságon kíván a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán javítani.
A betegbiztonsági oktatás olyan ismeretek, attitűdök és készségek megszerzésére összpontosít, mely előmozdítva a viselkedésmód megváltozását és ezáltal a biztonságosabb ellátást. A betegbiztonsági alapelvek nem szakmai jellegű, nem szakterületfüggő készségeket is magukban foglalnak, amelyek így minden orvosi képzésben részsült kollégákra vonatkozik.
A betegbiztonsági kurzus során, a betegbiztonság terén az alapvető kompetenciák, nevezetesen a biztonságosabb ellátáshoz szükséges alapismeretek, alapvető hozzáállás és készségek fejlesztése történik. A hallgatók megismerkednek azon betegbiztonsági előírásokkal, a műhibák és károsodások előfordulásának csökkentését vagy megelőzését szolgáló kockázatcsökkentő és biztonsági intézkedésekkel.
A hatékony betegbiztonsági rendszerek a nemkívánatos események jelentéstételi rendszerén alapulnak. Ezen jelentéstételi rendszerek hatékonysága olyan egészségügyi szakembereken alapul, akik felismerik a kockázatos szituációkat, tisztában vannak a jelentéstétel és a váratlan eseményekből levont tanulságok jelentőségével, és tudják, hogy kinek kell jelenteni a rendszerben fellépő váratlan eseményeket. Az oktatás sokat segíthet e feltételek teljesítésében és az aktív jelentéstételi kultúra megvalósításában.
Előadások
- 1. A betegbiztonság története és jelentősége - Baranyai Zsolt
- 2. A betegbiztonság fogalomrendszere és eszköztára - Baranyai Zsolt
- 3. A betegbiztonságot támogató szervezeti kultúra. A betegbiztonság egészséggazdasági vonatkozásai - Baranyai Zsolt
- 4. Az egészségügyi infrastruktúra betegbiztonsági aspektusai - Baranyai Zsolt
- 5. Információtechnológia, adatkezelés, innováció és betegbiztonság - Baranyai Zsolt
- 6. A kommunikáció szerepe az ellátási hibák megelőzésében és kezelésében - Baranyai Zsolt
- 7. A hibák és a tévedések jogi vonatkozásai - Baranyai Zsolt
- 8. Betegbiztonság a diagnosztikában, Infekciók, mint betegbiztonsági problémák - Baranyai Zsolt
- 9. A thromboemboliák megelőzése és kezelése, A sebészet biztonságának javítása - Baranyai Zsolt
- 10. Az egynapos sebészet és a betegbiztonság - Baranyai Zsolt
- 11. Gyógyszereléssel összefüggő nemkívánatos események. Az anesztézia betegbiztonsági vonatkozásai - Baranyai Zsolt
- 12. Az ambuláns ellátás és a betegbiztonság. A ritka betegségek betegbiztonsági vonatkozásai - Baranyai Zsolt
Gyakorlatok
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Saját oktatási anyag
Jegyzet
Ajánlott irodalom
Baranyai Zsolt, Harsányi László; Betegbiztonság. Medicina Könyvkiadó Zrt. Budapest, 2017
A félév elfogadásának feltételei
-
Félévközi ellenőrzések
35 kérdésből álló feleltválasztásos teszt, amiből minimum 17-nak helyesnek kell lennie. 0-16: elégtelen, 17-20: elégséges, 21-25: közepes, 26-30: jó, 31-35: jeles
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Dolgozat leadása (2500-3000 szó) a kurzushoz kapcsolódó témakörben, melyet az oktató ad meg.
Vizsgakérdések
1. A farmakológia szónak mi az eredete?
2. Mit jelent az iatrogénia kifejezése?
3. Hippokratész híres mondása „Primum nil nocere!”, mit jelent?
4. John Snow milyen szakterület alapjait rakta le?
5. Florence Nightingale melyik háborúban vezette a nővéri ügyeletet?
6. Az egészségügyi ellátásokhoz kapcsolódó károsodásokra a legnagyobb figyelmet legelőször a
a. minőség az ausztrál egészségügyben című tanulmány keltette
b. Amerikai Egyesült Államok Tudományos Akadémiájának Orvostudományi Intézetének kiadványa keltette
c. Hillary Clinton szenátor törvényjavaslata keltette
d. a Bristoli Gyermek Szívsebészeti Központban bekövetkezett tragédia keltette
7. A „To err is human – building a safer health system” című könyv szerint a kórházi ellátás során elszenvedett ártalmak hányadik leggyakoribb halálozást okozzák az USA-ban?
8. Melyik országban kötelezi törvény az egészségügyi ellátásban közreműködőket, hogy központi rendszerbe jelentsék az ellátás során bekövetkező káreseményeket?
9. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint a fejlett országokban az egészségügyi ellátást kapó betegek mekkora hányada szenved el valamilyen ártalmat?
10. Az Európai Unió melyik nyilatkozatában fejezete ki az elkötelezettségét az biztonságosabb betegellátás mellett?
11. Miért alakulnak ki óhatatlanul az egészségügyben hibák?
12. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint az egészségügyi ellátásban részesülő betegek közül hányan szenvednek el valamilyen megelőzhető kárt?
13. Hogyan fogalmazható meg a hiba fogalma az egészségügyben?
14. A nemkívánatos eseményeket okozó emberi hibák szemléletes modellje...
15. Miért nem szabad megszégyenítéssel szembesülnie annak, aki a saját hibáit jelenti?
16. Általában a kötelező jelentési rendszereket milyen típusú incidenseknél használják?
17. Melyik betegbiztonsági indikátor?
18. A betegbiztonságban melyik a legszélesebben használt elemzési technika?
19. Mi az a „technológiai iatrogenezis”?
20. Az egyéni egészségtőke mely összetevőkből áll?
21. Mit fejez ki a DALY (disability-adjusted life-years)?
22. A nemkívánatos események miért rónak pénzügyi terhet az egészségügyi rendszerekre?
23. Mi az aneszteziológia leggyakoribb hibája?
24. Hogy változott az anesztéziai munka orvosszakmai okokkal összefüggő halálozási kockázata az elmúlt 60 évben?
25. Az anesztéziában mi okozza a legnagyobb orvosszakmai kockázati tényezőt?
26. Mit jelent a nemkívánatos gyógyszerhatás vagy reakció (adverse drug reaction: ADR)?
27. Mivel foglalkozik a farmakovigilancia?
28. Mire törekszik a bizonyítékokon alapuló orvoslás követelményeit teljesítő gyógyszerterápia?
29. Milyen következményei lehetnek a rossz, helytelen gyógyszerfelírásnak vagy alkalmazásnak?
30. A súlyos sepsis, septicus sokk kezelésének alapelvei, kivéve
31. Mit foglal magában az infekciókontroll?
32. Az infekciókontroll általános alapelveihez tartozik, kivéve
33. A surveillance keretébe tartozik, kivéve
34. Milyen hibák vezethetnek a nem megfelelő páciensen, vagy nem megfelelő műtéti területen végrehajtott operációkhoz?
35. A betegellátás során bekövetkező, humán tényezők által okozott hibák hány százaléka vezethető vissza a team kommunikáció problémáira?