Add el Magad! - Testbeszéd értelmezése és alkalmazása

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2023-2024

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 16 óra

gyakorlat: 8 óra

szeminárium: 0 óra

összesen: 24 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OFE-SY6-T
  • 2 kredit
  • Fogorvos
  • Elektív modul
  • Minden félévben
Előfeltétel:

OFE-SY1-T teljesített

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 8 fő

Campus kurzusként elérhető 8 fő számára. Campus-karok: BTK ETK KPVK GYTK KTK MK MIK TTK

Tematika

A metakommunikációnak, a testbeszédnek a mindennapi életben óriási jelentősége van. Az emberek egymáshoz való viszonyát mozgásuk, mimikájuk alapvetően befolyásolja, még mielőtt egyáltalán megszólalnának. A testbeszéd a bizalom kialakításának, a hatékony kommunikációnak, végsősoron az eredményes terápiának kulcsfontosságú eleme. A kurzus célja, hogy minél mélyebb ismereteket szerezzenek a diákok a testbeszéd jelentőségéről, az egyes mozdulatok, gesztusok jelentéséről, s egy másik személyre gyakorolt hatásáról. Az órák során nagy hangsúlyt fektetünk a gyakorlati képzésre s az önismeret fejlesztésére.

Előadások

  • 1. A testbeszéd jelentősége, kutatási módszertana - Dr. Szentpéteri József László
  • 2. A testbeszéd jelentősége különböző kultúrákban, történelmi korokban - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
  • 3. A testtartás. Formái, változatai, közönségre gyakorolt hatása - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
  • 4. A nyitott és zárt testtartás típusai, jelentése, jelentősége alkalmazási lehetőségei - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
  • 5. A karok gesztusai. Típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
  • 6. A kézfej gesztusai I.: Típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Hatházi Milán Attila
  • 7. A kézfej gesztusai II.: Típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Hatházi Milán Attila
  • 8. Kéz és ujj jelek. Kulturális különbségek, alkalmazási lehetőségek és veszélyek - Hatházi Milán Attila
  • 9. Arc-kéz gesztusok I.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Hatházi Milán Attila
  • 10. Arc-kéz gesztusok II.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Hatházi Milán Attila
  • 11. Fejtartás: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Várnai Réka
  • 12. Az arc gesztusai, mimika I.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Várnai Réka
  • 13. Az arc gesztusai, mimika II.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Várnai Réka
  • 14. Az arc gesztusai, mimika III.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Várnai Réka
  • 15. Pozitív és negatív tartalom közvetítési lehetőségei a metakommunikáció eszközeivel - Dr. Szentpéteri József László
  • 16. Online kommunikáció: a metakommunikáció korlátai és lehetőségei az online térben - Dr. Szentpéteri József László

Gyakorlatok

  • 1. Az előadói térbe vonulás és a közönéggel való nonverbális kapcsolatteremtés gyakorlása
  • 2. Nyitott és zárt testtartások gyakorlása, az adott személyhez illő testtartások gyakorlása
  • 3. Kargesztusok: az adott személyhez illő gesztusok felfedése és gyakorlása
  • 4. Kézfej gesztusok: az adott személyhez illő gesztusok felfedése és gyakorlása
  • 5. Arc-kéz gesztusok: az adott személyhez illő gesztusok felfedése és gyakorlása
  • 6. Arcgesztusok, mimika: az adott személyhez illő gesztusok felfedése és gyakorlása
  • 7. Pozitív és negatív érzelmek kifejezésének eszközei
  • 8. Online kommunikáció: gyakorlatok az online térben való hatékony kommunikációhoz

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Nincs

Saját oktatási anyag

A kurzus során kapják meg a résztvevők

Jegyzet

A kurzus során kapják meg a résztvevők

Ajánlott irodalom

- Navarro, J. (2008.): Beszédes testek. Libri Kiadó Kft.
- Pease, B., Pease, A. (2008) A testbeszéd enciklopédiája. Park Kiadó, Budapest.

A félév elfogadásának feltételei

Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett

Félévközi ellenőrzések

A kurzus sikeres teljesítése folyamatos munkát, interakciót kíván. A második alkalomtól minden résztvevőnek egy saját prezentáción is dolgoznia kell a központilag kiadott feladatok mellett. Az értékelés a félév során mutatott egyéni fejlődés mértékét, a kritikus gondolkodás képességét és az órai attitűdöt veszi elsősorban figyelembe.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Amennyiben rendelkezik magabiztos angol tudással, úgy a tárgy angol megfelelőjén való részvétel pótlásnak minősül

Vizsgakérdések

A kurzus évközi jeggyel zárul, a vizsgaidőszakra már nincs további feladat.

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói

  • Dr. Szentpéteri József László