Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2023-2024
Tantárgyfelelős
-
Dr. Szentpéteri József László
címzetes egyetemi tanár,
Transzdiszciplináris Kutatások Intézete
Óraszámok/félév
előadás: 16 óra
gyakorlat: 8 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 24 óra
Tárgyadatok
- Kód: OFE-SY6-T
- 2 kredit
- Fogorvos
- Elektív modul
- Minden félévben
OFE-SY1-T teljesített
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 8 fő
Campus kurzusként elérhető 8 fő számára. Campus-karok: BTK ETK KPVK GYTK KTK MK MIK TTK
Tematika
A metakommunikációnak, a testbeszédnek a mindennapi életben óriási jelentősége van. Az emberek egymáshoz való viszonyát mozgásuk, mimikájuk alapvetően befolyásolja, még mielőtt egyáltalán megszólalnának. A testbeszéd a bizalom kialakításának, a hatékony kommunikációnak, végsősoron az eredményes terápiának kulcsfontosságú eleme. A kurzus célja, hogy minél mélyebb ismereteket szerezzenek a diákok a testbeszéd jelentőségéről, az egyes mozdulatok, gesztusok jelentéséről, s egy másik személyre gyakorolt hatásáról. Az órák során nagy hangsúlyt fektetünk a gyakorlati képzésre s az önismeret fejlesztésére.
Előadások
- 1. A testbeszéd jelentősége, kutatási módszertana - Dr. Szentpéteri József László
- 2. A testbeszéd jelentősége különböző kultúrákban, történelmi korokban - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- 3. A testtartás. Formái, változatai, közönségre gyakorolt hatása - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- 4. A nyitott és zárt testtartás típusai, jelentése, jelentősége alkalmazási lehetőségei - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- 5. A karok gesztusai. Típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- 6. A kézfej gesztusai I.: Típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Hatházi Milán Attila
- 7. A kézfej gesztusai II.: Típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Hatházi Milán Attila
- 8. Kéz és ujj jelek. Kulturális különbségek, alkalmazási lehetőségek és veszélyek - Hatházi Milán Attila
- 9. Arc-kéz gesztusok I.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Hatházi Milán Attila
- 10. Arc-kéz gesztusok II.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Hatházi Milán Attila
- 11. Fejtartás: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Várnai Réka
- 12. Az arc gesztusai, mimika I.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Várnai Réka
- 13. Az arc gesztusai, mimika II.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Várnai Réka
- 14. Az arc gesztusai, mimika III.: típusok, jelentés, jelentőség, alkalmazási lehetőségek - Dr. Várnai Réka
- 15. Pozitív és negatív tartalom közvetítési lehetőségei a metakommunikáció eszközeivel - Dr. Szentpéteri József László
- 16. Online kommunikáció: a metakommunikáció korlátai és lehetőségei az online térben - Dr. Szentpéteri József László
Gyakorlatok
- 1. Az előadói térbe vonulás és a közönéggel való nonverbális kapcsolatteremtés gyakorlása
- 2. Nyitott és zárt testtartások gyakorlása, az adott személyhez illő testtartások gyakorlása
- 3. Kargesztusok: az adott személyhez illő gesztusok felfedése és gyakorlása
- 4. Kézfej gesztusok: az adott személyhez illő gesztusok felfedése és gyakorlása
- 5. Arc-kéz gesztusok: az adott személyhez illő gesztusok felfedése és gyakorlása
- 6. Arcgesztusok, mimika: az adott személyhez illő gesztusok felfedése és gyakorlása
- 7. Pozitív és negatív érzelmek kifejezésének eszközei
- 8. Online kommunikáció: gyakorlatok az online térben való hatékony kommunikációhoz
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Nincs
Saját oktatási anyag
A kurzus során kapják meg a résztvevők
Jegyzet
A kurzus során kapják meg a résztvevők
Ajánlott irodalom
- Navarro, J. (2008.): Beszédes testek. Libri Kiadó Kft.
- Pease, B., Pease, A. (2008) A testbeszéd enciklopédiája. Park Kiadó, Budapest.
A félév elfogadásának feltételei
Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett
Félévközi ellenőrzések
A kurzus sikeres teljesítése folyamatos munkát, interakciót kíván. A második alkalomtól minden résztvevőnek egy saját prezentáción is dolgoznia kell a központilag kiadott feladatok mellett. Az értékelés a félév során mutatott egyéni fejlődés mértékét, a kritikus gondolkodás képességét és az órai attitűdöt veszi elsősorban figyelembe.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Amennyiben rendelkezik magabiztos angol tudással, úgy a tárgy angol megfelelőjén való részvétel pótlásnak minősül
Vizsgakérdések
A kurzus évközi jeggyel zárul, a vizsgaidőszakra már nincs további feladat.
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Dr. Szentpéteri József László