Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2023-2024
Tantárgyfelelős
-
Dr. Szentpéteri József László
címzetes egyetemi tanár,
Transzdiszciplináris Kutatások Intézete
Óraszámok/félév
előadás: 16 óra
gyakorlat: 8 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 24 óra
Tárgyadatok
- Kód: OFE-SY5-T
- 2 kredit
- Fogorvos
- Elektív modul
- Minden félévben
OFE-SY1-T teljesített
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 8 fő
Campus kurzusként elérhető 5 fő számára. Campus-karok: BTK ETK KPVK GYTK KTK MK MIK TTK
Tematika
A tárgy célja, hogy segítse a hallgatókat a különböző személyiségtípusok felismerésében, és a típusoknak megfelelő, hatékony kommunikáció kialakításában. Számos személyiségtipológia létezik. Egy dolog azonban közös: minden típushoz más-más kommunikációra van szükség a konfliktusok elkerülése és az eredmények elérése érdekében. Ez a tanfolyam egyrészt az oly fontos önismereti lehetőségekkel ismerteti meg a résztvevőket. Mindenki megkapja a pontos útmutatásokat, hogy először meghatározhassa önmagát az adott kritériumrendszer tükrében. Később megtanuljuk, hogyan lehet felismerni a típusokat más embereknél. A tanfolyam útmutatásokat kínál a megfelelő viselkedéshez, mentális tudatossághoz és az egyes embertípusokhoz való helyes hozzáálláshoz. Szerepjátékok révén elsajátítjuk, hogyan lehet a legjobban teljesíteni különböző helyzetekben.
Előadások
- 1. Myers-Briggs Type Indicator (MBTI): Előzmények, használat, korlátok - Dr. Szentpéteri József László
- 2. Myers-Briggs tipológia (MBTI): a 16 személyiségtípus jellemzői I. - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- 3. Myers-Briggs tipológia (MBTI): a 16 személyiségtípus jellemzői II. - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- 4. Az OCEAN modell vagy „Big Five”: Történelem, használat, korlátok - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- 5. Az OCEAN modell vagy „Big Five”: az 5 személyiségtípus jellemzői - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- 6. A Marston vagy DISC modell: Előzmények, használat, korlátok - Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- 7. A Marston vagy DISC modell alapvető felépítésének megértése. Miért olyan népszerű és széles körben alkalmazott? - Dr. Szentpéteri József László
- 8. A különböző személyiségtesztek megértése és miért használják őket ilyen széles körben a munkahelyeken? - Dr. Szentpéteri József László
- 9. Domináns személyiségtípus: alapvető jellemzők, felismerés, megfelelő kommunikáció - Hatházi Milán Attila
- 10. Inspiráló személyiségtípus: alapvető jellemzők, felismerés, megfelelő kommunikáció - Hatházi Milán Attila
- 11. Kitartó személyiségtípus: alapvető jellemzők, felismerés, megfelelő kommunikáció - Hatházi Milán Attila
- 12. Alapos személyiségtípus: alapvető jellemzők, felismerés, megfelelő kommunikáció - Hatházi Milán Attila
- 13. Domináns-Inspiráló személyiségtípusok keveréke: alapvető jellemzők, felismerés, megfelelő kommunikáció - Dr. Várnai Réka
- 14. A Domináns-Alapos személyiségtípusok keveréke: alapvető jellemzők, felismerés, megfelelő kommunikáció - Dr. Várnai Réka
- 15. Az Inspiráló-Alapos személyiségtípusok keveréke: alapvető jellemzők, felismerés, megfelelő kommunikáció - Dr. Várnai Réka
- 16. A Kitartó-Alapos személyiségtípusok keveréke: alapvető jellemzők, felismerés, megfelelő kommunikáció - Dr. Várnai Réka
Gyakorlatok
- 1. A Myers-Briggs teszt kitöltése. Beszámoló, diszkusszió.
- 2. OCEAN teszt kitöltése. Beszámoló, diszkusszió.
- 3. Rövid DISC tesztek kitöltése. Beszámoló, diszkusszió.
- 4. Hosszú DISC teszt elvégzése. Beszámoló, diszkusszió.
- 5. Szerepjátékok I.: Domináns típusok vagy ilyen jellemzőkkel rendelkező emberek kezelése. Szerepjátékok különböző helyzetekben és azok kiértékelése.
- 6. Szerepjátékok II.: Inspiráló típusok vagy ilyen jellemzőkkel rendelkező emberek kezelése. Szerepjátékok különböző helyzetekben és azok kiértékelése.
- 7. Szerepjátékok III.: Kitartó típusok vagy ilyen tulajdonságokkal rendelkező emberek kezelése. Szerepjátékok különböző helyzetekben és azok kiértékelése.
- 8. Szerepjátékok IV.: Alapos típusok vagy ilyen jellemzőkkel rendelkező emberek kezelése. Szerepjátékok különböző helyzetekben és azok kiértékelése.
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Nincs
Saját oktatási anyag
A kurzus során kapják meg a résztvevők
Jegyzet
A kurzus során kapják meg a résztvevők
Ajánlott irodalom
- Steven Kessler (2015): The 5 Personality Patterns: Your Guide to Understanding Yourself and Others and Developing Emotional Maturity
- A.J. Drenth (2017): The 16 Personality Types: Profiles, Theory, & Type development
- Robert A Rohm (2005): Positive Personality Profiles: D-I-S-C-over Personality Insights to Understand Yourself and Others!
A félév elfogadásának feltételei
Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett
Félévközi ellenőrzések
A kurzus sikeres teljesítése folyamatos munkát kíván. A kiadott feladatokban, szerepjátékokban mindenkinek aktívan részt kell vennie. Az értékelés a félév során mutatott egyéni fejlődés mértékét, a kritikus gondolkodás képességét és az órai attitűdöt veszi elsősorban figyelembe.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Amennyiben rendelkezik magabiztos angol tudással, úgy a tárgy angol megfelelőjén való részvétel pótlásnak minősül
Vizsgakérdések
A kurzus évközi jeggyel zárul, a vizsgaidőszakra már nincs további feladat.
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Dr. Hargitai Evelin Gabriella
- Dr. Szentpéteri József László
- Dr. Tuboly Ádám Tamás
- Hatházi Milán Attila