Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Szentpéteri József László
címzetes egyetemi tanár,
Transzdiszciplináris Kutatások Intézete
Óraszámok/félév
előadás: 16 óra
gyakorlat: 8 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 24 óra
Tárgyadatok
- Kód: OFE-SY2-T
- 2 kredit
- Fogorvos
- Elektív modul
- Minden félévben
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 15 fő
Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ÁJK BTK ETK GYTK KTK MK TTK
Tematika
A kurzus célja az egészségügyi, vagy azzal bármilyen kapcsolatban álló szakemberek kommunikációs készségeinek fejlesztése, különös tekintettel a retorikai eszközök alkalmazására a tudománykommunikáció egyértelműségének és hatásának fokozása érdekében. A hasonlat, az ironikus hasonlat, a metafora, a megszemélyesítés, a érdekes tények és a párhuzamosítás megértésével és alkalmazásával a hallgatók megtanulják, hogyan közvetítsenek komplex egészségügyi, tudományos információkat vonzó és hozzáférhető módon a különböző célközönségek, köztük a betegek, a kollégák és a nagyközönség számára.
A kurzus célkitűzései:
- A retorikai eszközök fontosságának és alkalmazásának megértése az egészségügyi kommunikációban.
- Fejleszteni az orvosi állapotok és kezelések magyarázatának képességét a rokonítható analógiák és metaforák segítségével.
- A személyre szabási készségek fejlesztése a betegek elkötelezettségének és a compliance fokozása érdekében.
- Megtanulni, hogyan lehet érdekes tényeket integrálni a tudományos kommunikációba a közönség érdeklődésének fenntartása érdekében.
- A párhuzamosság használatának gyakorlása az emlékezetes és meggyőző üzenetek létrehozása érdekében.
Előadások
- 1. Az analógia ereje: A hasonlat használata a betegoktatásban - Szentpéteri József László
- 2. A metaforikus lencsén keresztül: összetett egészségügyi fogalmak egyszerűsítése - Budán Ferenc Csaba
- 3. Az én a betegségben: A személyre szabás szerepe az egészségügyi történetekben - Szabó Éva (Biokémia)
- 4. Elkötelezettség a felvilágosításon keresztül: A érdekes tények beépítése az orvosi beszélgetésekbe - Budán Ferenc Csaba
- 5. Az egészség ritmusa: A párhuzamosság alkalmazása a hangsúlyozás és a közérthetőség érdekében - Szabó Éva (Biokémia)
- 6. Vegyes orvosi üzenetek: Retorikai eszközök kombinálása a kommunikáció fokozása érdekében - Szentpéteri József László
- 7. Érzelmi rezonancia a tudományos kommunikációban: Az éthosz, a pátosz és a logosz - Szentpéteri József László
- 8. Történetmesélés az orvostudományban: A beteg útjának szövése - Szentpéteri József László
- 9. Vizuális metaforák: Képek használata az egészségügyi oktatási anyagokban - Marosvölgyi Tamás
- 10. Humor és szellemesség: Az ironikus hasonlatok kiegyensúlyozása a professzionális egészségügyi környezetben - Marosvölgyi Tamás
- 11. Az összehasonlítás árnyalatai: Az ironikus hasonlat elsajátítása az egészségügyi elbeszélésekben - Sik Attila Gábor
- 12. Narratív orvoslás: A személyre szabás, mint az empátia felé vezető híd - Szabó Éva (Biokémia)
- 13. Adattörténetmesélés: A párhuzamosság és az érdekes tények használata az emlékezetes előadásokhoz - Szép Dávid
- 14. A klinikustól a kommunikátorig: Az egészségügyi szakember, mint történetmesélő - Szentpéteri József László
- 15. Kulturális érzékenység a retorikai kifejezésben: Eszközök adaptálása a különböző közönséghez - Szép Dávid
- 16. Összefoglaló előadás: A retorika művészete az egészségügyi érdekérvényesítésben - Szentpéteri József László
Gyakorlatok
- 1. Hasonlat műhely: Vonatkozó egészségügyi analógiák készítése - Szentpéteri József László
- 2. Metafora mozgásban: Interaktív metaforakészítő labor - Szentpéteri József László
- 3. Az egészség személyre szabása: Gyakorlati foglalkozások a betegközpontú kommunikációról - Szentpéteri József László
- 4. Trivia az ellátásban: Tényalapú egészségügyi üzenetek tervezése - Szentpéteri József László
- 5. Párhuzamos struktúrák: Írásműhely a világos kommunikációért - Szép Dávid
- 6. Ironikus hasonlatok a gyakorlatban: Szerepjáték a finomság és a hangnem felfedezéséhez - Marosvölgyi Tamás
- 7. Retorikai kerekasztal: Kommunikációs megközelítések szakértői értékelése - Szép Dávid
- 8. Záró prezentáció: Retorikai technikák integrálása egy egészségügyi kommunikációs kampányba - Szentpéteri József László
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Kötelező tankönyv nincs. Ebben a tekintetben az ajánlott irodalmi lista a mérvadó
Saját oktatási anyag
Kiadott .ppt anyagok, illetve online felületek.
Jegyzet
Kiadott .ppt anyagok, illetve online felületek.
Ajánlott irodalom
Bencédy József: Retorika - gyakorlati útmutató. Az ékesszólás kiskönyvtára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2010.
Wacha Imre: Nem csak szóból ért az ember - A nonverbális kommunikáció eszköztára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2011.
Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó, 2011.
A félév elfogadásának feltételei
A kurzusonon való részvételhez és elvégzéséhez minden résztvevőnek el kell készítenie egy, az egészségügyhöz kapcsolódó prezentációt. Az interaktivitás és a folyamatos, aktív részvétel kulcsfontosságú elemei a kurzusnak. A prezentáció maximum 3 perces lehet (390-510 szó), és PowerPoint (.ppt) prezentációval kell alátámasztani. Mindenki csak a saját projekjét fejleszti a kurzus során, de a többiekéhez is konstruktívan hozzá kell szólnia A kurzus során módosítani, csiszolni kell, és a végén fel kell tölteni. A nézőpont azonban nagyon sokféle lehet: műszaki, jogi, humán, természettudományi stb.
Aki ELŐADÁS NÉLKÜL érkezik, az azonnal kizárásra kerül.
Az osztályzat a személyes fejlődés, az aktivitás és a hozzáállás alapján kerül megállapításra.
Félévközi ellenőrzések
Minden egyes alkalommal, minden egyes résztvevőnek meg kell nyilvánulnia szóban, a többiek előtt. Az előadásokat minden alkalommal más-más szempont szerint értékeljük. A kurzus sikeres teljesítése folyamatos munkát kíván. Az értékelés a félév során mutatott egyéni fejlődés mértékét, az órai attitűdöt veszi elsősorban figyelembe.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Egy távolmaradást elfogadok a Teddy Maci Kórház rendezésében szervezett eseményen való aktív, igazolt részvételért.
Vizsgakérdések
Minden egyes résztvevő a saját előadásából vizsgázik. Az értékelés nem csak a végeredményen, hanem a fejlődés mértékén múlik. Vagyis egy, a szemeszter elején gyengén előadó személy jelentősebb fejlődés esetén jobb értékelést érhet el, mint a már eredetileg jól előadó, aki azonban keveset fejlődött a félév alatt.
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Budán Ferenc Csaba
- Marosvölgyi Tamás
- Sik Attila Gábor
- Szabó Éva (Biokémia)
- Szentpéteri József László
- Szép Dávid