Add el Magad! - Testbeszéd értelmezése és alkalmazása az egészségügyben

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025

Tantárgyfelelős

  • Szentpéteri József László

    címzetes egyetemi tanár,
    Orvosi Rehabilitáció és Fizikális Medicina Tanszék

Óraszámok/félév

előadás: 16 óra

gyakorlat: 8 óra

szeminárium: 0 óra

összesen: 24 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OFE-SY6-T
  • 2 kredit
  • Fogorvos
  • Elektív modul
  • Minden félévben
Előfeltétel:

Nincs

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 15 fő

Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ÁJK BTK ETK KPVK GYTK KTK MK TTK

Tematika

A kurzus célja, hogy mélyreható ismereteket adjon a metakommunikációról és a nonverbális jelekről elsősorban az egészségügyi gyakorlat kontextusában. A tananyag a testbeszédnek az egészségügyi környezetben az interperszonális dinamikára gyakorolt jelentős hatásával foglalkozik. A kurzus célja, hogy segítsen a diákoknak megérteni a fizikai gesztusok és arckifejezések jelentését, valamint a bizalom megteremtésére, a hatékony kommunikációs kapcsolat kialakítására, és végső soron a terápiás beavatkozások hatékonyságának befolyásolására szolgáló képességüket. A hallgatók mélyreható ismereteket szereznek a nonverbális kommunikációról, és arról, hogyan jelezheti az együttérzést, az empátiát és a bizalmat, ezáltal elősegítve a jobb egészségügyi ellátási eredményeket. A kurzusba gyakorlati tréningek is beépülnek, hogy a hallgatók önismeretét és nonverbális kommunikációs készségeit fejlesszék, így biztosítva, hogy jól felkészültek legyenek a modern betegellátás és az egészségügyi innováció árnyalt támasztott követelményeknek való megfelelésre.

Előadások

  • 1. A néma párbeszéd: Bevezetés a metakommunikációba az orvostudományban - Szentpéteri József László
  • 2. A gesztusok dekódolása: A testbeszéd megértése egészségügyi környezetben - Szentpéteri József László
  • 3. Arckifejezések: A beteg érzelmeinek ablaka - Szentpéteri József László
  • 4. A testtartás ereje: Bizalom és empátia közvetítése testtartáson keresztül az egészségügyben - Szentpéteri József László
  • 5. A tükrözés művészete: Rapport kiépítése kollégákkal, feljebbvalókkal, betegekkel - Szentpéteri József László
  • 6. Kézmozdulatok: A gondoskodás szavak nélküli kommunikációja - Szentpéteri József László
  • 7. Tér és határok: A proxemika szerepe a bizalomépítésben - Szentpéteri József László
  • 8. Szemkontaktus: A kliensek nonverbális bevonása és megértése - Szentpéteri József László
  • 9. Az érintés finomságai: A fizikai érintés az egészségügyi gyakorlatban - Szentpéteri József László
  • 10. A testbeszéd kulturális eltérései: A nyelvi testbeszéd: Globális perspektívák az egészségügyben - Szentpéteri József László
  • 11. Nem verbális jelzések a betegértékelésben: A tüneteken túli olvasás - Szentpéteri József László
  • 12. Testbeszéd nehéz helyzetekben: Rossz hírek átadása - Szentpéteri József László
  • 13. A csapatkommunikáció javítása: Nem verbális dinamika az egészségügyi szakemberek között - Szentpéteri József László
  • 14. Nonverbális kommunikáció a telemedicinában: Kihívások és stratégiák - Szentpéteri József László
  • 15. A nonverbális kommunikáció jövője: Innovációk az egészségügyi technológiában - Szentpéteri József László
  • 16. A verbális és nem verbális kommunikáció integrálása: Úton a holisztikus betegellátás felé - Szentpéteri József László

Gyakorlatok

  • 1. A testbeszéd értelmezése: Gyakorlati műhely - Szentpéteri József László
  • 2. Nonverbális kommunikációs szerepjáték: munkatársakkal, feljebbvalókkal, betegekkel való interakciók szimulálása - Szentpéteri József László
  • 3. Önismereti tréning: A saját nem verbális jelzéseink felismerése - Szentpéteri József László
  • 4. Visszajelzés és alkalmazkodás: A nonverbális készségek finomítása a társak értékelésén keresztül - Szentpéteri József László
  • 5. Kulturális kompetencia: Gyakorlati forgatókönyvek a különböző betegekkel való interakciókban - Szentpéteri József László
  • 6. Fejlett empátia: Nonverbális kommunikáció érzékeny egészségügyi helyzetekben - Szentpéteri József László
  • 7. Technológiával kiegészített nonverbális tréning: VR használata az orvosképzésben - Szentpéteri József László
  • 8. Integratív szerepjáték átfogó nonverbális technikák alkalmazásával - Szentpéteri József László

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Nincs

Saját oktatási anyag

A kurzus során kapják meg a résztvevők

Jegyzet

A kurzus során kapják meg a résztvevők

Ajánlott irodalom

- Navarro, J. (2008.): Beszédes testek. Libri Kiadó Kft.

- Pease, B., Pease, A. (2008) A testbeszéd enciklopédiája. Park Kiadó, Budapest.

A félév elfogadásának feltételei

A kurzus nem kezdhető el feltöltött, egészségügyi témájú prezentáció nélkül, amelyen a hallgató a kurzus során folyamatosan dolgozik.

Félévközi ellenőrzések

A kurzus sikeres teljesítése folyamatos munkát, interakciót kíván. A második alkalomtól minden résztvevőnek egy saját prezentáción is dolgoznia kell a központilag kiadott feladatok mellett. Az értékelés a félév során mutatott egyéni fejlődés mértékét, a kritikus gondolkodás képességét és az órai attitűdöt veszi elsősorban figyelembe.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Amennyiben rendelkezik magabiztos angol tudással, úgy a tárgy angol megfelelőjén való részvétel pótlásnak minősül

Vizsgakérdések

A kurzus évközi jeggyel zárul, a vizsgaidőszakra már nincs további feladat.

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói

  • Szentpéteri József László