Daten
Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025
Lehrbeauftragte/r
-
Gács Boróka
tudományos munkatárs,
Magatartástudományi Intézet -
Semesterwochenstunden
Vorlesungen: 0
Praktika: 0
Seminare: 12
Insgesamt: 12
Fachangaben
- Kode des Kurses: OOF-SLE-T
- 1 kredit
- Általános orvos
- Fakultatív modul
- Minden félévben
keine
Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:
min. 5 – max. 20
Thematik
A kurzus során a hallgatók megismerkednek a sürgősségi lélektan definíciójával, pszichodinamikai hátterével, valamint a keretek, a kapcsolat és a kommunikáció módosulásaival. A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat sürgősségi lélektani helyzetek (pl. sürgősségi helyzetek az orvoslásban, krízishelyzetek a mindennapokban, szuicid krízis) sajátosságaival, a valós idejű beavatkozások körülményeivel, feltételeivel, az alkalmazható intervenciós eszközökkel. A tantárgy keretében a hallgatók megtanulják felismerni a pszichés traumatizáció jeleit, illetve alkalmazni azokat az alapvető lélektani eszközöket, amelyek segítséget nyújthatnak krízishelyzetekben és az együttműködés megnyerésében. Betekintést kapnak továbbá a segítőket érő megterhelések kockázatairól, és a kiégés prevenció eszközeiről.
Vorlesungen
Praktika
Seminare
- 1. A sürgősségi lélektan/lelki elsősegély fogalma és jelentésköre. - Gács Boróka
- 2. A lelki elsősegély alkalmazási területei az egészségügyben. A minndennapok krízisei. Szuicid krízis. - Gács Boróka
- 3. A ,,lelki elsősegély" beavatkozások körülményei (téri, idői, személyi, a kiterjedtségből, az esemény jellegéből és a megterhelés mértékéből adódó). - Gács Boróka
- 4. A traumatikus krízis szakaszai. - Gács Boróka
- 5. Pszichés traumatizáció jelei. - Gács Boróka
- 6. A sürgősségi lélektan pszichodinamikai háttere. - Gács Boróka
- 7. Sürgősségi lélektani intervenciók keretei és alkalmazható intervenciós eszközök. - Gács Boróka
- 8. A kapcsolat és a kommunikáció módosulásai, a reakciók és a lelki elsősegély nyújtás szintjei. - Gács Boróka
- 9. Relaxáció és szimbólumterápia a lelki elsősegélynyújtásban. - Gács Boróka
- 10. A segítőket érő megterhelések, azok kockázatai, felismerésük és a prevenció lehetőségei. - Gács Boróka
- 11. Esetbemutatások - Gács Boróka
- 12. Helyzetgyakorlatok - Gács Boróka
Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes
Obligatorische Literatur
Abari Kálmán - Kiss Tamás - Polonyi Tünde (2020) Válságok megelőzése és kezelése, Oriold és Társai KFT.
Csürke József, Vörös Viktor, Osváth Péter, Árkovits Amaryl (szerk.) (2014) Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve, Oriold és Társai KFT.
Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff
-
Skript
-
Empfohlene Literatur
-
Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters
Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.
Semesteranforderungen
Az órai aktivitás, valamint a félév végét záró gyakorlati vizsga (eset szimuláció) 50-50 százalékos arányban határozzák meg az érdemjegyet.
Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten
A hallgatók feladata hiányzás esetén a gyakorlati vizsga mellett egy választott szakirodalom feldolgozása és bemutatása a szorgalmi időszak végéig.
Prüfungsfragen
-
Prüfer
Praktika, Seminarleiter/innen
- Gács Boróka