Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Gács Boróka
tudományos munkatárs,
Kórházhigiénés Szolgálat
Óraszámok/félév
előadás: 0 óra
gyakorlat: 0 óra
szeminárium: 12 óra
összesen: 12 óra
Tárgyadatok
- Kód: OOF-SLE-T
- 1 kredit
- Általános orvos
- Fakultatív modul
- Minden félévben
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 20 fő
Tematika
A kurzus során a hallgatók megismerkednek a sürgősségi lélektan definíciójával, pszichodinamikai hátterével, valamint a keretek, a kapcsolat és a kommunikáció módosulásaival. A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat sürgősségi lélektani helyzetek (pl. sürgősségi helyzetek az orvoslásban, krízishelyzetek a mindennapokban, szuicid krízis) sajátosságaival, a valós idejű beavatkozások körülményeivel, feltételeivel, az alkalmazható intervenciós eszközökkel. A tantárgy keretében a hallgatók megtanulják felismerni a pszichés traumatizáció jeleit, illetve alkalmazni azokat az alapvető lélektani eszközöket, amelyek segítséget nyújthatnak krízishelyzetekben és az együttműködés megnyerésében. Betekintést kapnak továbbá a segítőket érő megterhelések kockázatairól, és a kiégés prevenció eszközeiről.
Előadások
Gyakorlatok
Szemináriumok
- 1. A sürgősségi lélektan/lelki elsősegély fogalma és jelentésköre. - Gács Boróka
- 2. A lelki elsősegély alkalmazási területei az egészségügyben. A minndennapok krízisei. Szuicid krízis. - Gács Boróka
- 3. A ,,lelki elsősegély" beavatkozások körülményei (téri, idői, személyi, a kiterjedtségből, az esemény jellegéből és a megterhelés mértékéből adódó). - Gács Boróka
- 4. A traumatikus krízis szakaszai. - Gács Boróka
- 5. Pszichés traumatizáció jelei. - Gács Boróka
- 6. A sürgősségi lélektan pszichodinamikai háttere. - Gács Boróka
- 7. Sürgősségi lélektani intervenciók keretei és alkalmazható intervenciós eszközök. - Gács Boróka
- 8. A kapcsolat és a kommunikáció módosulásai, a reakciók és a lelki elsősegély nyújtás szintjei. - Gács Boróka
- 9. Relaxáció és szimbólumterápia a lelki elsősegélynyújtásban. - Gács Boróka
- 10. A segítőket érő megterhelések, azok kockázatai, felismerésük és a prevenció lehetőségei. - Gács Boróka
- 11. Esetbemutatások - Gács Boróka
- 12. Helyzetgyakorlatok - Gács Boróka
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Abari Kálmán - Kiss Tamás - Polonyi Tünde (2020) Válságok megelőzése és kezelése, Oriold és Társai KFT.
Csürke József, Vörös Viktor, Osváth Péter, Árkovits Amaryl (szerk.) (2014) Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve, Oriold és Társai KFT.
Saját oktatási anyag
-
Jegyzet
-
Ajánlott irodalom
-
A félév elfogadásának feltételei
Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.
Félévközi ellenőrzések
Az órai aktivitás, valamint a félév végét záró gyakorlati vizsga (eset szimuláció) 50-50 százalékos arányban határozzák meg az érdemjegyet.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
A hallgatók feladata hiányzás esetén a gyakorlati vizsga mellett egy választott szakirodalom feldolgozása és bemutatása a szorgalmi időszak végéig.
Vizsgakérdések
-
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Gács Boróka