A szavakon túl - pozitív szuggesztiók és empátia alkalmazása az orvosi gyakorlatban

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 0

Praktika: 0

Seminare: 12

Insgesamt: 12

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OFF-PSE-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Minden félévben
Voraussetzungen:

OFR-AFG-T teljesítve

Vizsgakurzus:

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 20

Erreichbar als Campus-Kurs für . Campus-karok: ETK GYTK

Thematik

Manapság egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy a betegeknek nemcsak fizikai (orvosi) ellátásra van szükségük, hanem lélektani támogatásra is: nem véletlenül az empátia talán legfontosabb érvényesülési és alkalmazási területe a gyógyító tevékenység. A verbális szuggesztiók továbbá nem csak a viselkedést módosíthatják, de csökkenthetik a szorongást, erősíthetik az együttműködést a terápiás erőfeszítésekkel. A kurzus célja, hogy támpontokat nyújtson a leendő orvosoknak, hogy hatékonyabban működjenek, amikor pácienseikkel, azok családjával vagy éppen a kollégáikkal kommunikálnak. Az empátiásan figyelő orvos ugyanis finomabban képes érzékelni a beteg állapotának változásait is, és ez által segítséget kaphat a terápiás hatások ellenőrzésében. Továbbá, az empátia mélyebb megismerésével, a megfelelő kommunikációval az egészségügyben fellépő konfliktusos helyzetek többsége megelőzhető. a kurzus célja az önálló és saját élményű munka során olyan készségek fejlesztése, amelyek segítségével éles helyzetben is képesek a megfelelő kommunikációs módszer és technika megtalálására.

Vorlesungen

Praktika

Seminare

  • 1. Az empátia jelensége, fogalma és szintjei, értelmezési nehézségei (empátia, szimpátia, asszertivitás, manipuláció) - Gács Boróka
  • 2. Az empátia orvosi gyakorlatban betöltött szerepét alátámasztó kutatások - Gács Boróka
  • 3. Fájdalomempátia - Gács Boróka
  • 4. Empatikus kommunikáció és konfliktuskezelés - Gács Boróka
  • 5. Az érzelemszabályozás és az empátia kapcsolata. Empátiás distressz és empátiás törődés. - Gács Boróka
  • 6. Az empatikus kommunikáció verbális eszközei - Gács Boróka
  • 7. Az empatikus kommunikáció nonverbális eszközei - Gács Boróka
  • 8. A pozitív szuggesztiók definíciója és hatásmechanizmusa - Gács Boróka
  • 9. A szuggesztív kommunikáció alkalmazásának alapelvei, törvényei - Gács Boróka
  • 10. Szándékos és nem szándékos szuggesztiók - Gács Boróka
  • 11. Szuggesztiók alkalmazási területei az orvoslásban (fájdalmas orvosi beavatkozásoknál, krízishelyzetekben, sürgősségi ellátásban, intenzív osztályon, gyermekeknél, fogorvosi praxisban, szülészet-nőgyógyászatban, narkózisban) - Gács Boróka
  • 12. Szuggesztív technikák az általános gyakorlatban - Gács Boróka

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Varga, K. (2005). Szuggesztív kommunikáció a szomatikus orvoslásban. Országos Addiktológiai Intézet, Budapest.

Dr. Youngson, Robin (2017) Együttérző gyógyítás - Szemléletváltás az orvoslásban. HVG Könyvek.

Buda, B. (1985). Az empátia - a beleélés lélektana. Gondolat.

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

-

Skript

-

Empfohlene Literatur

-

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.

Semesteranforderungen

A kurzus elméleti és gyakorlati tananyaga alapján egy saját eset bemutatása és elemzése a szorgalmi időszak végéig.

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

Hiányzás esetén a hallgatóknak kiegészítő feladatot kell végeznie. Egy egyénileg választott szakirodalom feldolgozása és bemutatása, valamint a félév teljesítéséhez szükséges önreflexiós dolgozat beadása.

Prüfungsfragen

-

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Gács Boróka