Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Gács Boróka
tudományos munkatárs,
Kórházhigiénés Szolgálat
Óraszámok/félév
előadás: 0 óra
gyakorlat: 0 óra
szeminárium: 12 óra
összesen: 12 óra
Tárgyadatok
- Kód: OFF-PSE-T
- 1 kredit
- Fogorvos
- Fakultatív modul
- Minden félévben
OFR-AFG-T teljesítve
Vizsgakurzus:Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 20 fő
Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ETK GYTK
Tematika
Manapság egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy a betegeknek nemcsak fizikai (orvosi) ellátásra van szükségük, hanem lélektani támogatásra is: nem véletlenül az empátia talán legfontosabb érvényesülési és alkalmazási területe a gyógyító tevékenység. A verbális szuggesztiók továbbá nem csak a viselkedést módosíthatják, de csökkenthetik a szorongást, erősíthetik az együttműködést a terápiás erőfeszítésekkel. A kurzus célja, hogy támpontokat nyújtson a leendő orvosoknak, hogy hatékonyabban működjenek, amikor pácienseikkel, azok családjával vagy éppen a kollégáikkal kommunikálnak. Az empátiásan figyelő orvos ugyanis finomabban képes érzékelni a beteg állapotának változásait is, és ez által segítséget kaphat a terápiás hatások ellenőrzésében. Továbbá, az empátia mélyebb megismerésével, a megfelelő kommunikációval az egészségügyben fellépő konfliktusos helyzetek többsége megelőzhető. a kurzus célja az önálló és saját élményű munka során olyan készségek fejlesztése, amelyek segítségével éles helyzetben is képesek a megfelelő kommunikációs módszer és technika megtalálására.
Előadások
Gyakorlatok
Szemináriumok
- 1. Az empátia jelensége, fogalma és szintjei, értelmezési nehézségei (empátia, szimpátia, asszertivitás, manipuláció) - Gács Boróka
- 2. Az empátia orvosi gyakorlatban betöltött szerepét alátámasztó kutatások - Gács Boróka
- 3. Fájdalomempátia - Gács Boróka
- 4. Empatikus kommunikáció és konfliktuskezelés - Gács Boróka
- 5. Az érzelemszabályozás és az empátia kapcsolata. Empátiás distressz és empátiás törődés. - Gács Boróka
- 6. Az empatikus kommunikáció verbális eszközei - Gács Boróka
- 7. Az empatikus kommunikáció nonverbális eszközei - Gács Boróka
- 8. A pozitív szuggesztiók definíciója és hatásmechanizmusa - Gács Boróka
- 9. A szuggesztív kommunikáció alkalmazásának alapelvei, törvényei - Gács Boróka
- 10. Szándékos és nem szándékos szuggesztiók - Gács Boróka
- 11. Szuggesztiók alkalmazási területei az orvoslásban (fájdalmas orvosi beavatkozásoknál, krízishelyzetekben, sürgősségi ellátásban, intenzív osztályon, gyermekeknél, fogorvosi praxisban, szülészet-nőgyógyászatban, narkózisban) - Gács Boróka
- 12. Szuggesztív technikák az általános gyakorlatban - Gács Boróka
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Varga, K. (2005). Szuggesztív kommunikáció a szomatikus orvoslásban. Országos Addiktológiai Intézet, Budapest.
Dr. Youngson, Robin (2017) Együttérző gyógyítás - Szemléletváltás az orvoslásban. HVG Könyvek.
Buda, B. (1985). Az empátia - a beleélés lélektana. Gondolat.
Saját oktatási anyag
-
Jegyzet
-
Ajánlott irodalom
-
A félév elfogadásának feltételei
Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.
Félévközi ellenőrzések
A kurzus elméleti és gyakorlati tananyaga alapján egy saját eset bemutatása és elemzése a szorgalmi időszak végéig.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Hiányzás esetén a hallgatóknak kiegészítő feladatot kell végeznie. Egy egyénileg választott szakirodalom feldolgozása és bemutatása, valamint a félév teljesítéséhez szükséges önreflexiós dolgozat beadása.
Vizsgakérdések
-
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Gács Boróka