Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Fekete Judit Diána
tudományos munkatárs,
!Családorvostani Tanszék
Óraszámok/félév
előadás: 0 óra
gyakorlat: 12 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 12 óra
Tárgyadatok
- Kód: OXF-N79-sm-T
- 1 kredit
- Fogorvos
- Fakultatív modul
- Tavaszi
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 15 fő
Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ÁOK
Tematika
A tananyag célja, hogy javítsa a hallgatók kommunikációs készségeit orvosként, a gyakorlatban alkalmazott orvosi improvizációs technikák segítségével, valamint fejlessze az orvosi célra szánt angoltudásukat. Az orvosi improvizáció azt jelenti, hogy az improvizációs színház filozófiáját és technikáit alkalmazzák az egészségügyi helyzetekre, segítve a hallgatókat abban, hogy jobb hallgatókká, együttműködőbb partnerekre és empatikusabb emberekké váljanak. Ez segíti a hallgatókat abban, hogy a helyszínen, and itt-és-most-ban rugalmasan gondolkodjanak és megoldást találjanak, felkészülve a kiszámíthatatlanra, ami elengedhetetlen az orvosi munkában.
Visszajelzésen Alapuló Lépések: A tananyag gyakorlati alapú megközelítést alkalmaz, beleértve a role-play/ szerepjátékokat, ahol a hallgatók saját életükből hoznak kommunikációs hibákat/helyzeteket, hogy megoldják azokat szerepjátékokon keresztül. Minden szerepjáték után a hallgatók visszajelzést kapnak a többi résztvevőtől a saját teljesítményt illetően, ami segíti őket a kommunikációs készségeik javításában.
Módszertani Elemek: A tananyagban több módszertani elem is megtalálható, beleértve a szerepjátékokat, azok analitikus átbeszélését és a visszajelzés mechanizmusait. Ezek a módszerek összhangban vannak az alkalmazott improvizáció elveivel, és hangsúlyozzák a részvételt, a reflexiót és a közös tanulást.
Alkalmazott Improvizáció és Orvosi Improvizáció: A tananyag kifejti az alkalmazott improvizáció fogalmát, különösen az orvosi helyzetekre szabott orvosi improvizációra összpontosítva. Hangsúlyozza az ilyen megközelítés szükségességét annak érdekében, hogy javítsuk az orvosok kommunikációs készségeit, ami létfontosságú az egészségügyben előforduló kiszámíthatatlan helyzetek kezeléséhez.
Alapelvek és Készségek: A tananyag kifejti az orvosi improvizáció alapelveit, ideértve az érzelmi intelligenciát, az hatékony kommunikációt és a közös munkát. Ezek az alapelvek létfontosságúak a betegbiztonság, a betegélmény és a munkaerő-egészség javítása érdekében, tisztább kommunikáció és empátia elősegítésével az egészségügyben dolgozó szakemberek között.
Kapcsolat a Kommunikáció és a Viselkedés Között: Az orvosi helyzetekben a kommunikációt és a viselkedést az improvizációs elvek, mint az aktív hallgatás, a közös munka és az alkalmazkodás befolyásolják. Az orvosi improvizációs tréning célja ezen készségek fejlesztése, lehetővé téve az egészségügyi szakemberek számára, hogy hatékonyan kezeljék a bonyolult egészségügyi interakciókat.
A Csapatmunka Fontossága: Az orvosi improvizáció hangsúlyozza a csapatmunka és a partnerség fontosságát, kiemelve a rugalmasságot és a kölcsönös támogatást az egészségügyi
szakemberek között. A közös munka elengedhetetlen a betegközpontú ellátás nyújtásához és a pozitív eredmények eléréséhez az egészségügyben.
Érzelmi Intelligencia és Empátia: Az orvosi improvizáció segíti a szakembereket abban, hogy felismerjék mások érzelmi hangulatait és kezeljék saját érzelmeiket, elősegítve az empátiát és az önismeretet. Ezek a készségek létfontosságúak a betegekkel való kapcsolat kiépítéséhez, az igényeik megértéséhez és az empatikus ellátás nyújtásához.
Felelősségmegosztás és Önmegvalósítás: Az orvosi improvizáció ösztönzi a felelősségmegosztást, az önmegvalósítást és a hibákból való tanulást a megítélés nélküli környezetben. Ez fontos ahhoz, hogy egy kultúrát alakítsunk ki, amelyben a folyamatos fejlődés és a betegbiztonság előtérbe kerül az egészségügyi gyakorlatban.
Előadások
Gyakorlatok
- 1. Mi az az az Alkalmazott Improvizáció, mi a Medimpro és miért van szükségünk rá, miért más ez a megközelítés - Fekete Judit Diána
- 2. Kommunikáció és viselkedés az improvizáció alapelvei szerint - Fekete Judit Diána
- 3. A medimprov, az érzelmi intelligencia és a kommunikáció alapelvei, mint a viselkedés alappillérei (és hogyan befolyásolják a betegbiztonságot, a betegek megéléseit és a pszichológiai jóllétet) - Fekete Judit Diána
- 4. Egymásra hangolódás - hatékony kommunikáció - Fekete Judit Diána
- 5. Megfigyelés és aktív hallgatás - Fekete Judit Diána
- 6. Hol a kapcsolat? Az együttműködő magatartás fontossága - Fekete Judit Diána
- 7. Partnertámogatás, a csapatmunka fontossága, partnerség rugalmassággal - Fekete Judit Diána
- 8. Ezt fogadd el! Mások érzelmi tónusainak felismerése, a saját érzelmek kezelésére való képesség fejlesztése - Fekete Judit Diána
- 9. Mentalizáció, empátia az egészségügyben - Fekete Judit Diána
- 10. A felelősség megosztása, a hatalmi harc kerülése, az érvényesülés, a hibák elkövetése - Fekete Judit Diána
- 11. Gyakorlatok - Fekete Judit Diána
- 12. Gyakorlatok, megbeszélés - Fekete Judit Diána
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Keith Johnstone: Improv
Mehta, A., Fu, B., Chou, E. et al. Improv: Transforming Physicians and Medicine. Med.Sci.Educ. 31, 263–266 (2021). https://doi.org/10.1007/s40670-020-01174-x
Saját oktatási anyag
Saját pptk, saját helyzetgyakorlatok követve az alkalmazott improvizáció és a saját fejlesztésű medimprov szabályait
Jegyzet
Ajánlott irodalom
- Fekete J, Kanizsai P, Pótó Zs, Molnár Gy, Xantus G, Eklics K: Az improvizációs tréningek lehetséges szerepe a kommunikáció optimalizálására a sürgősségi ellátásban, ORVOSI HETILAP 164 : 19 pp. 739-746. , 8 p. (2023)
- Fekete Judit - Eklics Kata: Medical improvisation facilitating development of students’ confident responses, In: Bocz, Zs. – Besznyák, R. (eds) (2020): Porta Lingua 2020. Szaknyelvoktatás és -kutatás nemzetközi kontextusban. Cikkek, tanulmányok a hazai szaknyelvoktatásról. SZOKOE: Budapest. 273-278, DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2020.22
- Medical Improvisation Training for all Medical Students: 3-Year Experience, December 2019Medical Science Educator 30(4), DOI: 10.1007/s40670-019-00885-0, David P FessellDavid P FessellErin McKeanErin McKeanHeather Wagenschutz, Alan Alda
- The role of "improv" in health professional learning: A scoping review, November 2018Medical Teacher 41(5):1-8Follow journal, DOI: 10.1080/0142159X.2018.1505033, L GaoJ PeransonJoyce Nyhof-YoungJoyce
A félév elfogadásának feltételei
-
Félévközi ellenőrzések
A számonkérés és osztályzás az órai aktív jelenléten múlik
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Pótlásra nincs lehetőség a kurzus intenzív blokkosított tematikája miatt.
Vizsgakérdések
-
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Fekete Judit Diána