Hunger, Satiety and Disturbances of Body Weight Regulation

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 12 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 0 óra

összesen: 12 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OXEEHS-z-T
  • 1 kredit
  • Dentistry
  • Elective modul
  • autumn
Előfeltétel:

OZABZ2-T finished , OZAMF2-T finished

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 25 fő

Tematika

Based on recent results, feeding related physiological and pathophysiological mechanisms will be discussed. Students will be trained to understand these mechanisms. The knowledge based on this course will highly contribute to better understanding further clinical studies on human diseases.

Peripheral and central mechanisms of hunger, satiety, salt appetite and body weight regulation will be discussed. Lectures will include the following topics: Neural and humoral processes. Peripheral and central glucose-monitoring system. The role of neuropeptides in the control of feeding and hydromineral balance. Pathological processes: obesity, bulimia, anorexia.

Előadások

  • 1. Basic parameters: caloric intake, energy expenditure, measurement of food and water intake, body weight and body mass index. Body weight curves during development, adulthood and senescence. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 2. Peripheral and central mechanisms of body weight regulation. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 3. Endocrine mechanisms: the role of different hormones. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 4. Body weight loss, obesity. Long run pathological consequences of obesity. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 5. Hunger and satiety. Motivational mechanisms. Overeating, rejection. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 6. Hypothalamic dual centers. The role of limbic system in hunger and satiety. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 7. Peripheral glucose related signals. The central glucose monitoring system. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 8. Food rewarded learning, the role of reinforcement. Aversive learning, the role of conditioned taste aversion in feeding habits. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 9. The sight, odor, taste and texture of foods and their detection in the limbic system. Ingestive and rejective mimetic responses and their genetic determination. The role of monoamines in the regulation of feeding. Similarities of food rewarded learning and addictive behavior. The role of dopamine and neuropeptides. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 10. Orexigenic and anorexigenic neuropeptides. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 11. The role of the central angiotensinergic system in drinking and hydromineral balance. - Lénárd László Csaba (Élettan)
  • 12. Childhood obesity and cognitive processes. Anorexia nervosa, bulimia and binge eating. Clinical relevance of animal experiments - Lénárd László Csaba (Élettan)

Gyakorlatok

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Saját oktatási anyag

Jegyzet

Notes taken at the lectures.

Ajánlott irodalom

A félév elfogadásának feltételei

-

Félévközi ellenőrzések

Written exams.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

-

Vizsgakérdések

There are no pre-created questions, in the last hour of the last lecture, students must write an essay on the questions asked by the instructor

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói