Új kutatási irányok az idegtudományban

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025

Tantárgyfelelős

  • Zelena Dóra Tímea

    egyetemi tanár,
    Bőr-, Nemikórtani és Onkodermatológiai Klinika

Óraszámok/félév

előadás: 12 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 0 óra

összesen: 12 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OFF-KII-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Tavaszi
Előfeltétel:

OFA-EF1-T teljesítve

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 100 fő

Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ÁOK ÁJK BTK ETK KPVK GYTK KTK MK TTK

Tematika

A kardiovaszkuláris betegségek mellett az agy betegségei igen jelentős terhet rónak mind az egyénre, mind a társadalomra, így ezek kutatása alapvető jelentőségű mind a folyamatok jobb megértéséhez, mind a gyógyítás új útjainak kereséséhez. A kurzus során a hallgatók megismerkedhetnek a kutatás során használt állatmodellekkel (rágcsálók, zebrahal), a látórendszer, mind a legnagyobb információt feldolgozó szervünk kutatásának legújabb eredményeivel, a tanulás különféle aspektusaival és a metabolizmus és az agy kölcsönhatásával is. Az előadások - a teljesség igénye nélkül - bepillantást engednek az egyetemen folyó kutatásokba.

Előadások

  • 1. Állatmodellek előnyei és hátrányai, különös tekintettel autizmus spektrum zavarra és skizofréniára - László Kristóf
  • 2. A gasztrointesztinális mikrobiom jelentősége a magatartási folyamatok szervezésében. - Mintál Kitti
  • 3. Élettani és morfológiai kutatások a látórendszerben - Buzás Péter
  • 4. A látórendszer érésének vizsgálata pszichofizikai és elektrofiziológiai módszerekkel - Ráczné Mikó-Baráth Eszter
  • 5. A plazmamembrán szerepének  vizsgálata a sejtek működésében - Barabás Klaudia
  • 6. Előagyi glukóz-monitorozó neuronok: sokrétű funkcionális jellemzők a homeosztázis szabályozásában  - Hormay Edina Emőke
  • 7. Tanulás, komputáció és idegrendszer: avagy mit kezd egy magatartáskutató a megerősítéses tanulás elméletével - Gálosi Rita
  • 8. A membránrégiók szerepe a jelátvitelben. - Ernszt Dávid
  • 9. A poszttraumás stresszzavar, mint metabolikus betegség - Zelena Dóra Tímea
  • 10. A median raphe régió CRHerg neuronjainak szerepe a stressz és szorongás szabályozásában - Zelena Dóra Tímea
  • 11. Neurotenzin és interakcióinak szerepe a magatartás szabályozásában - Ollmann Tamás
  • 12. A cink és a purinerg receptorok szerepe major depresszióban - Kovács Gergely

Gyakorlatok

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Saját oktatási anyag

Előadás anyaga

Az előadáson ajánlott irodalom

Jegyzet

Ajánlott irodalom

A félév elfogadásának feltételei

A félév során a hallgatók egy 3-5 oldalas dolgozatot írnak.

Félévközi ellenőrzések

A félév során a hallgatók egy 3-5 oldalas dolgozatot írnak.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Az előadóval egyeztetve.

Vizsgakérdések

A beszámolók lehetséges témáit a félév elején az oktató ismerteti.

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói