Stresszkezelés, relaxációs technikák

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 0 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 24 óra

összesen: 24 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OOE-REL-T
  • 2 kredit
  • Általános orvos
  • Elektív modul
  • Minden félévben
Előfeltétel:

OOP-MT5-T teljesítve

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 12 fő

Tematika

A hallgató és a gyakorló orvos számára személyesen is hasznosítható, és betegeinél is alkalmazható stresszkezelő módszerek elméletével és gyakorlati alapjaival ismertet meg a kurzus, hozzájárulva ezzel a magatartásorvoslás és egészségpszichológia elveinek alkalmazásához a gyógyításban.

Rövid tematika: a stressz káros hatásai, szerepük a betegségek kialakulásában. A stressz csökkentésének módszerei, a relaxációs technikák alapjai. A relaxációs technikák gyakorlatának demonstrálása: bevezetés a progresszív relaxáció, autogén tréning, mentális technikák módszereibe. A stresszcsökkentő eljárások orvosi alkalmazásai.

Előadások

Gyakorlatok

Szemináriumok

  • 1. Stressz és hatásai, pszichovegetatív kölcsönhatások - Gács Boróka
  • 2. Stressz és hatásai, pszichovegetatív kölcsönhatások - Gács Boróka
  • 3. A stresszcsökkentés alapjai (időbeosztás, halogatás kezelése, életmód) - Gács Boróka
  • 4. A stresszcsökkentés alapjai (időbeosztás, halogatás kezelése, életmód) - Gács Boróka
  • 5. A szorongás kognitív vonatkozásai, torzító gondolkodási sztereotípiák - Gács Boróka
  • 6. A szorongás kognitív vonatkozásai, torzító gondolkodási sztereotípiák - Gács Boróka
  • 7. Diszfunkcionális attitűdök és felismerésük - Gács Boróka
  • 8. Diszfunkcionális attitűdök és felismerésük - Gács Boróka
  • 9. Énkép, önbecsülés, önbizalom, pozitív gondolkodás - Gács Boróka
  • 10. Énkép, önbecsülés, önbizalom, pozitív gondolkodás - Gács Boróka
  • 11. A relaxációs módszerek élettani és pszichológiai alapjai - Gács Boróka
  • 12. A relaxációs módszerek élettani és pszichológiai alapjai - Gács Boróka
  • 13. A progresszív relaxáció elmélete és gyakorlata? Biofeedback - Gács Boróka
  • 14. A progresszív relaxáció elmélete és gyakorlata? Biofeedback - Gács Boróka
  • 15. Az autogén tréning elméleti és empirikus alapjai - Gács Boróka
  • 16. Az autogén tréning elméleti és empirikus alapjai - Gács Boróka
  • 17. Az autogén tréning gyakorlatai - Gács Boróka
  • 18. Az autogén tréning gyakorlatai - Gács Boróka
  • 19. Stresszcsökkentő kommunikáció, asszertivitás, konfliktuskezelés - Gács Boróka
  • 20. Stresszcsökkentő kommunikáció, asszertivitás, konfliktuskezelés - Gács Boróka
  • 21. A gondolkodás formálása, kognitív eljárások - Gács Boróka
  • 22. A gondolkodás formálása, kognitív eljárások - Gács Boróka
  • 23. Magatartásformálás - Gács Boróka
  • 24. Magatartásformálás - Gács Boróka

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

-

Saját oktatási anyag

A kurzus során használt és feldolgozott demonstrációs anyagok, melyek a Neptunon elérhetők.

Jegyzet

-

Ajánlott irodalom

-

A félév elfogadásának feltételei

A kurzus elfogadása az írásbeli feladatok határidőre történő, megfelelő színvonalú teljesítésétől függ. A kurzusról hiányozni csak kivételes esetben lehet.

A stresszel, illetve relaxációval összefüggő élmények megbeszéléséhez a hétköznapi szinten elvárható személyesség vállalása szükséges. Ezért olyan hallgatók jelentkezzenek, akik az önmagukkal való személyes munkára jól motiváltak és képesek is személyes élményeiket a kurzuson társaikkal megosztani.

Félévközi ellenőrzések

A kurzus írásbeli dolgozattal zárul. A félévközi osztályzatot a kurzuson mutatott aktivitás és a dolgozaton elért eredmény együttesen alakítja ki.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Nincs lehetőség.

Vizsgakérdések

-

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói

  • Gács Boróka