Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Zelena Dóra Tímea
egyetemi tanár,
Élettani Intézet
Óraszámok/félév
előadás: 12 óra
gyakorlat: 0 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 12 óra
Tárgyadatok
- Kód: OOF-KII-T
- 1 kredit
- Általános orvos
- Fakultatív modul
- Tavaszi
OOA-EL1-T teljesítve
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 100 fő
Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ÁOK ÁJK BTK ETK KPVK GYTK KTK MK TTK
Tematika
A kardiovaszkuláris betegségek mellett az agy betegségei igen jelentős terhet rónak mind az egyénre, mind a társadalomra, így ezek kutatása alapvető jelentőségű mind a folyamatok jobb megértéséhez, mind a gyógyítás új útjainak kereséséhez. A kurzus során a hallgatók megismerkedhetnek a kutatás során használt állatmodellekkel (rágcsálók, zebrahal), a látórendszer, mind a legnagyobb információt feldolgozó szervünk kutatásának legújabb eredményeivel, a tanulás különféle aspektusaival és a metabolizmus és az agy kölcsönhatásával is. Az előadások - a teljesség igénye nélkül - bepillantást engednek az egyetemen folyó kutatásokba.
Előadások
- 1. Állatmodellek előnyei és hátrányai, különös tekintettel autizmus spektrum zavarra és skizofréniára - László Kristóf
- 2. A gasztrointesztinális mikrobiom jelentősége a magatartási folyamatok szervezésében. - Mintál Kitti
- 3. Élettani és morfológiai kutatások a látórendszerben - Buzás Péter
- 4. A látórendszer érésének vizsgálata pszichofizikai és elektrofiziológiai módszerekkel - Ráczné Mikó-Baráth Eszter
- 5. A plazmamembrán szerepének vizsgálata a sejtek működésében - Barabás Klaudia
- 6. Előagyi glukóz-monitorozó neuronok: sokrétű funkcionális jellemzők a homeosztázis szabályozásában - Hormay Edina Emőke
- 7. Tanulás, komputáció és idegrendszer: avagy mit kezd egy magatartáskutató a megerősítéses tanulás elméletével - Gálosi Rita
- 8. A membránrégiók szerepe a jelátvitelben. - Ernszt Dávid
- 9. A poszttraumás stresszzavar, mint metabolikus betegség - Zelena Dóra Tímea
- 10. A median raphe régió CRHerg neuronjainak szerepe a stressz és szorongás szabályozásában - Zelena Dóra Tímea
- 11. Neurotenzin és interakcióinak szerepe a magatartás szabályozásában - Ollmann Tamás
- 12. A cink és a purinerg receptorok szerepe major depresszióban - Kovács Gergely
Gyakorlatok
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Saját oktatási anyag
Előadás anyaga
Az előadáson ajánlott irodalom
Jegyzet
Ajánlott irodalom
A félév elfogadásának feltételei
A félév során a hallgatók egy 3-5 oldalas dolgozatot írnak.
Félévközi ellenőrzések
A félév során a hallgatók egy 3-5 oldalas dolgozatot írnak.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Az előadóval egyeztetve.
Vizsgakérdések
A beszámolók lehetséges témáit a félév elején az oktató ismerteti.