Miért van szükség a hallgatói visszajelzésekre?
A felsőoktatási piacon verseny zajlik, s a kialakított márka már nem csak az intézményé, hanem az ügyfeleké, azaz a hallgatóké is. A márka-alakítás, a beleszólás egyik lehetősége a hallgatói elégedettség folyamatos mérése, az oktatással kapcsolatos visszajelzések értékelése, melyek alapján fejlesztési folyamatok indíthatóak az oktatás minőségének további javítására. A PTE ÁOK-n működtetett feedback rendszer célja éppen ez. Nem öncélú, hanem további implementációk alapjául szolgál. Speciális workshopok, pedagógiai, módszertani kurzusok segítségével az oktatói készségek fejlesztéséhez ad támogatást, beépül az oktatói követelményrendszerbe, és az oktatói munka minősége az oktatói karrier részét képezi. Növeli a hallgatók felelősségtudatát, hiszen véleménye már ténylegesen számít, s hosszabb távon javítja a hallgatók-oktatók együttműködési készségét.
Kik gyűjtik a véleményeket?
A PTE Általános Orvostudományi Karán működő Feedback (OMHV) Bizottság egyik legfontosabb feladata a hallgatói vélemények rendszerszintű gyűjtése és elemzése annak érdekében, hogy ezek a visszajelzések az oktatás fejlesztésének kiindulópontjaivá válhassanak.
A Feedback Bizottság, valamint elődei az 1977/78-es tanévtől papír alapú kérdőívekkel végeztek felméréseket az oktatás hallgatói elégedettségének mérésére. Ez a módszer bővült a 2010/11-es tanévtől az online és monitor csoportos vizsgálatokkal. A hallgatói válaszadás motiválására speciális bónusz rendszert dolgoztunk ki és vezettünk be a 2012/13-as tanévtől.
Az online kérdőívek készítésénél különösen nagy hangsúlyt fektetünk a kitöltők személyes adatainak védelmére. A kérdőívek teljesen anonimak és a kitöltés elmulasztásának nincsenek (nem is lehetnek) negatív következményei. A rendszer semmilyen formában nem tárolja, hogy ki, melyik kérdőívet töltötte ki, csak annyit, az adott hallgató kitöltött-e kérdőívet vagy sem. Sem a Feedback Bizottság, sem az oktatók, de még a rendszer fejlesztői sem tudják összekapcsolni a kérdőívet annak kitöltőjével.
Tények számokban:
- Adatfelvétel 3 szakon (általános orvos, fogorvos, biotechnológia MSc) és 3 nyelven (magyar, angol, német)
- Szemeszterenként több, mint 100 ezer félév végi visszajelzés (Neptun), mely alapján 500+ előadónak, 700+ gyakorlatvezetőnek és 300+ tantárgynak tudtunk visszajelzést adni.
- Szemeszterenként több, mint 12 ezer gyors visszajelzés (POTEcho)
- Növekvő számú visszajelzés a nyári és a szigorló éves gyakorlatokról
A visszajelzési rendszer fő elemei:
1. Félév végi kérdőívek (kötelező és választható tantárgyak) – Neptun rendszer
A félév végi kérdőíves lekérdezés a Neptun rendszeren keresztül történik, amely során a hallgatók minden kötelező és választható tantárgyat, valamint az oktatók és gyakorlatvezetők munkáját értékelhetik. Mindhárom oktatási nyelv a hallgatók által az adott félévben felvett összes kötelező és választható tantárgy része a felmérésnek. A kérdőívek a vizsgaidőszak utáni első munkanapon jelennek meg, ezt követően két hétig tölthetőek ki. A kötelező tantárgyak kérdőíveinek kitöltéséhez bónusz is kapcsolódik: azok a hallgatók, akik valamennyi kérdőívet kitöltik a megadott határidőre, a következő vizsgaidőszakban egy nappal korábban kezdhetik meg a vizsgák felvételét. A választható kurzusok értékelésére nincs szükség a kedvezmény elnyeréséhez. Azoknak a hallgatóknak is érdemes kitölteni a kérdőíveket, akik a következő félévet passzív hallgatóként töltik, mert lehetőségük van átörökíteni kedvezményüket a következő aktív félévük vizsgafelvételére. A kitöltési arány évek óta 80% körüli. A tantárgyfelelősök számára lehetőség nyílik arra, hogy a hallgatói visszajelzések alapján fejlesztéseket hajtsanak végre, melyeket a tantárgyleírásokban is megjelenítenek.
2. Óra utáni gyors visszajelzések – POTEcho rendszer
A félév során a hallgatóknak lehetőségük van gyors, az óra közvetlen befejezése utáni visszajelzések megadására, a POTEcho rendszer segítségével. Ez az automatizált platform lehetővé teszi, hogy az oktatók azonnal hozzáférjenek a saját tanóráikkal kapcsolatos értékelésekhez, és akár már a következő alkalommal reagálhassanak a hallgatói javaslatokra, visszajelzésekre. A rendszer nemcsak a fejlesztést segíti, hanem az oktató-hallgató közötti párbeszédet és együttműködést is erősíti.
3. Szakmai gyakorlatok értékelése
A Feedback Bizottság emellett kiemelt figyelmet fordít a nyári és a szigorló éves szakmai gyakorlatok értékelésére is. A hallgatók minden nyelvi programban (magyar, angol, német) kitölthetik a gyakorlati helyekkel kapcsolatos kérdőíveket. Az eredmények összesítése az intraneten elérhető dokumentumtárban történik, amely nemcsak az oktatók és intézetek számára nyújt visszacsatolást, hanem a hallgatók számára is hasznos segítséget jelenthet a jövőbeni gyakorlati helyek megválasztásához.
4. „Beiskolázási kérdőív”
A Marketing és Kommunikációs Osztállyal való együttműködésben a frissen beiratkozó (elsős, „gólya”) hallgatók számára elérhető kérdőív, melynek kitöltésével az „elsős” hallgatók ugyancsak megszerezhetik a vizsgafelvételi kedvezményt.